Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-09, 18:12   #59
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Hentet fra Kolhydrater i Fokus: http://kolhydrater.ifokus.se/Article...up#question_12

Sitat:

Hur vet jag att jag är i ketos?
När är jag i ketos? När börjar fettförbränningen?
Ketos betyder enbart att kroppen själv tillverkar energin som behövs, när man inte äter kolhydrater. Energin bildas från fett och protein och kallas för ketonkroppar. Gränsen för mängden ligger kring 100-150g kolhydrater/dygn, så ju mindre mängd kolhydrater du äter, desto mer måste kroppen använda sig av fett för tillverkning av ketonkroppar.

Hos vissa, men långt ifrån alla, ger urinmätsticker utslag på ketoner i urinen. I själva verket försvinner det överskottet hos de flesta efter ett tag när kroppen ställer in produktionen till precis så mycket som behövs.

Du är alltså, förutsatt att du inte äter (några större mängder) kolhydrater, konstant i ketos. Man "trillar inte ur ketos" för att man äter kolhydrater, mer än tillfälligt. Så fort de är förbrukade återgår kroppen till att använda fett som energi.

Kolhydraterna påverkar insulinnivån vilket gör att fettcellerna inte tillåts att frigöra energi. Du blir hungrig trots att du åt nyligen.

Ketos är muskelbesparande, om än marginellt: tack vare ett reducerat glukosbehov (minst/"bäst" ju mindre kolhydrater du äter) kommer kroppen inte behöva bryta ned muskelprotein för att frigöra glukos. Det är en effekt många märker i form av att de inte längre blir hungriga av träning, utan ofta snarare tvärtom.

Tillståndet ketos är alltså en konsekvens av att inte äta kolhydrater, och är för övrigt ett helt naturligt tillstånd för kroppen som faktiskt inträffar, i begränsad utsträckning, varje natt!


Synes noe av det som blir sagt her, er overraskende....slik jeg forstår det, sies det her at man ikke "ramler ut" av ketose så enkelt som jeg har skjønt det utav ulike innlegg her på lavkarbo.no....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat