Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-09, 20:34   #26
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kin, her.

Det vet jeg helt ærlig ikke, utover at Maria 87 sa det lenger oppe i tråden. Mulig at noen med glutenallergi har spesielt store utgifter eller noe. Det er jo mange i Norge som spiser spesielle matvarer, ofte på grunn av forskjellige allergier.


Når det gjelder glutenallergi så får alle jeg kjenner stønad hver eneste mnd. Dog, forskjellig beløp alt ifra 300-1500kr pr mnd.(har stefamilie som har det og kjenner en del i den lokale forreningen)
Så det at det er noen som får er rett og slett spørs hvilken behandler du har på nav.

Jeg mener jeg skal ha muligheten å få stønad fordi jeg har økte utgifter til mat nå på lavkarbo og min inntekt som lærling dekker ikke halvparten ens en gang. jeg er sykelig overvektig - men det er ikke pga kosten som jeg hadde før men faktisk pga PCOS at jeg har gått opp over 25 kg på 6 (!) mnd, først nå med lavkarbo at jeg merker en sakte nedgang.
Når man har BMI over 40 så har man krav på hjelp i fra staten(faktisk).
Dog, det er mange nav kontor der ute som har saksbehandlere som ikke alltid er der for brukeren.
Jeg har fått snakka med en ny saksbehandler dit jeg skal flytte og hun mente jeg har rett på stønad pga utgift til mat er høyere enn et normalt kosthold. Og da har jeg dokumentert at jeg handler en gang i uken på tilbud, mest mulig for pengene og da er mitt matbudsjett høyt.



Ang. fedme - uansett pga PCOS, andre hormonlidelser osv

Jeg vil heller ha stønad til kost iallefall i en prøveordning en stund istedet for å legge meg på operasjonsbordet å ta operasjon som de fleste saksbehandlere jeg har snakket med i den siste tida - noe som ryster meg er at det virker som at norge - nav - vil ta fedmeproblematiken i norge med en skapell.

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat