Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-09, 00:58   #1
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien
Question

Spørsmål ang. olje/smør/majones

Nå har jeg lest tråd etter tråd, og føler meg mindre klok enn når jeg starta

1.) Er butikk kjøpt majones SUNT? Kan man spise det med god samvittighet?
Har lest at det har så mye omega-6, og inneholder varmebehandlet soyaolje... Burde man kutte ut majones om man har høyt kolesterol?

2.) Slik jeg har forstått det, er kaldpresset/xtra virgin olivenolje og rapsolje sunt. Stemmer dette? Kan jeg bruke disse oljene til steking? (hvis bare på "moderat" varme, hvor mange grader tilsvarer dette?) Eller burde jeg holde meg til meierismør og cocosa? Er så mange som klager på lukta fra smør når det stekes (jeg personlig elsker lukta ) og noen mener smøret lager vond smak på maten...

3.) Mettet, umettet, flerumettet, enumettet..! Wææææ! Hva er sunt? Og hva er forskjellen? (forklart på en simpel/forståelig måte ) Har selvfølgelig fått med meg at mettet er sunt da

4.) Transfett er usunt, men ikke i kjøtt fordi..?

5.) Nille skrev at om man kun har tilgang på margarin som fettkilde, burde man sløyfe det helt . Hva er det som gjør at margarin er så utrolig farlig for kroppen? Har lest litt forskjellige tråder om dette, men finner det til tider litt for komplisert.. Si man kun bruker margarin som fettkilde, brukes ikke dette fettet i kroppen pga at det er så "dårlig"?

På forhånd, takk for svar!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat