Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-05, 11:41   #1
RAGNA
Medlem
 
RAGNA sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Trondheim
Innlegg: 196
RAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snill

Samme vare - ulikt karboinnhold???

Jeg har prøvd å spørre om dette før, men må spørre en gang til: Hvorfor er det sånn at samme type matvare, med samme innholdsfortegnelse er merket med temmelig ulikt karbohydratinnhold?

Sist fikk jeg til svar at det kan variere, og at man må holde seg til det som står på boksen. I går skulle jeg bruke en boks tunfisk i olje, og oppdaget til min forskrekkelse at Eldorado sin tunfisk er merket med 3 g. karbohydrat i 100 gram! Coop sin, derimot, er merket med 0. Dette går vel ikke an? Selve tunfisken inneholder jo ikke karber, og det er vel begrenset hvor mye karber man får inn i olje? Likedan har jeg sett merkingen på kokosmasse: En inneholder 12 g. karbhoydrat i 100 gram, en annen bare 6 gram.

Er det produsentene som blingser på næringsinnholdet, eller er det fakta at variasjonen kan være så stor i samme matvare?

__________________
Hilsen karboelsker'n Ragna
BMI ved start: 37
BMI nå: 35
Vektnedgang til nå: 6,6 kg
RAGNA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ragnas psyko-lavkarbo diett :-) Svar med sitat