Vis enkelt innlegg
Gammel 27-06-13, 23:25   #15
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkermåling

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Både min gamle fastlege, min nye, gynekologen min (som kan mye om pcos med følgesykdommer) og endokrinologen på riksen har sagt det samme.
Om man har diabetes 1 er jo saken litt anderledes, men for insulinresistens og dia2 er det viktigste å holde blodsukkeret stabilt over tid.


Dette er den gamle og forhåpentligvis snart utrangerte måten og tenke på. Både leger, Diabetesforbundet og Statens Ernæringsråd har sagt det du sier at det ikke er så viktig for type 2 og sjekke blodsukkeret jevnlig for og holde det stabilt, og også at alle, diabetikere inklusive, skal spise korn og poteter og heller ta medisin for og balansere haugen med karbohydrater de har fått i seg.
Nå i nyere tid er det store grupper diabetikere som har lært og kontrollere blodsukkeret ved kosten og også og sjekke blodsukkeret jevnlig for og forhindre plutselige stigninger etter mat (de ikke burde ha spist) eller fall (f.eks. ved fysisk aktivitet).
Svært mange av disse har også PCOS eller insulinresistens, men ved og teste blodsukkeret jevnlig i stedet for den ene prøven man som diabetiker får en gang i året for og sjekke langtidsblodsukkeret, har de et så jevnt og fint blodsukker at de klarer seg med minimalt eller helt uten medisiner.

Uansett; første skritt når legen begynner og mistenke diabetes er og sjekke fastende blodsukker ved en slik hurtigtest som tar tre sekunder; ingen vits i og ta et lass med prøver eller glukosebelastning uten at den første fastende prøven sier at det er noe galt.

Ved type 1 som jeg har, vil forresten c-peptid bli ekstremt lav, mens ved type 2 er den høy.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat