Vis enkelt innlegg
Gammel 28-11-07, 22:23   #66
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Først vil jeg ønske deg velkommen og gratulere deg med gode resultater
Så vil jeg gjerne kommentere det du spurt om:

Opprinnelig lagt inn av picazzo31, her.

Har noen av dere feks en dag i uken som dere spiser litt godteri? Jeg må innrømme jeg slet litt på lørdag, men tok meg litt nøtter og var veldig glad for jeg lot være smågodt bollen på lørdags kvelden

Ikke egentlig. Og ikke da jeg var i startfasen av Atkins, men nå som jeg er på vedvarende/vedlikehold så tar jeg meg noen glass vin, spiser litt nøtter og sånne ting, men ikke på en bestemt dag akkurat.

Sitat:

Jeg er veldig glad i potetstappe, går det ann å spise litt av dette til noen kjøtt middager?

Dessverre, og de posetypene er det ikke noe særlig av noe i. Men det finnes gode alternativer. Har du f.eks en stavmikser eller lignende, så kan du koke blomkål, renne av vannet og frese den til stappe. Ha i smør (meierismør, det eneste rette), og salt og pepper, og eventuelt hvitløk om du liker det.
Veldig veldig godt!!

Sitat:

Apelsiner /mandariner er det fy mat?

På Atkins, og særlig Atkins induksjon (startfase) er det det. Jeg har vondt for å si at frukt i seg selv er usunt, men det er mye sukker i frukt, derfor bør du holde deg unna. Senere når du er ferdigslanket så kan det være urpoblematisk å spise en og annen appelsin.

Sitat:

Ellers hva annen frukt er fy?

De fleste frukter når du skal ned i vekt i alle fall. Bortsett fra avocado, og de fleste kan også spise tomater (ikke alle vet at dette er en frukt).

Sitat:

Hva med kabonader?¨

Karbonader skulle gå greit! Jeg spiser ikke karbonader selv, men om det ikke er potetmel/maisstivelse e.l i det, så er det nok ikke noe problem. Det beste er jo sef å lage dem selv, men det kan være litt styr.

Sitat:

Ketchup?

Finnes vel nå en sukkerfri fra Idun?! Men det ville jeg sjekke ut. Kan hende sukkeret er bytta ut med kunstig søtning, og det kan være problematisk for noen, altså at det bremser opp vektnedgangen.

Sitat:

Light brus?

Viser til svaret over. Noen kan drikke masse light brus, mens andre kan ikke drikke noe. Noen tåler bare Pepsi max, mens andre igjen tåler bare Cola light. Jeg vil gjerne anbefale flest mulig å kutte ut søte ting helt. Søtsuget ditt skiller ikke på ekte sukker og kunstig søtning, og det kan bli som å bytte ut én avhengighet med en annen...
Og så må du ikke regne inn brusdrikkinga inn i vannmengden. Brus hjelper ikke noe på tørste, selv om det virker sånn!
Vær også obs på at søtningsstoffet maltitol (som gjerne brukes i sjokolade, drops etc) ofte gir heftig luft i magen...

Sitat:

dresing?

Du bør holde deg unna butikkdressing, stort sett. Det er som regel alltid sukker i den. Det beste er å lage sin egen, og det kan også være veldig enkelt. Bland rømme med litt majones og litt sterk sennep, salt og pepper, f.eks, så har du en kjempegod dressing Man kan prøve seg fram, og finne en måte å lage den på som man liker.

Sitat:

Lurte litt på om noen kunne komentere litt det jeg spiser.

Frokost har jeg ofte 2 knekkebrød med 3 skiver Norvegia på hver( knekke brød med 6 gram karber pr knekkebrød)

eller 3 stekte /kokte egg og litt rå grønnsaker

Lunch som regel en salat eller stekte/kokte egg

Middag: biff med diverse sauser på fløte og grønnsaker, da lovlige grønsaker.
eller svine kotteleter med bernaise saus og grønnsaker.
eller karbonader med løk og grønsaker
eller taco med grønsaker ( ikke lefser eller) litte bitt dressing
eller egg og bacon

Kvelds 2 knekke brød med 6 gram karber og litt syltetøy. knansker av og til noen peanøter og mandler og litt val nøtter for litt knask.

Til alle måltid drikker jeg mye vann, jeg drikker ikke noe kaffe eller brus.

ellers vil jeg si Tusen takk for en flott side med utrolig bra info!!!!

Begynner å få litt dårlig tid her, men fort og gæli:
Dropp knekkebrøda!! Og jordbærsyltetøyet!!! Sukker sukker sukker!!!
Ellers ser det helt ok ut altså. Bare pass på å spise deg mett! Om du spiser bernais, sørg for at den er uten sukker/mel o.l, eller lag din egen, det er faktisk enklere enn du tror!

Og så må jeg nesten komme med en litt streng formaning til slutt! Du skriver i kostholdsfilosifien din at du følger Atkins (og annet), men så skriver du i innlegget at du ikke har en bok. Det bør du ha! Og det er egentlig bare Atkins New Diet revolution (den engelske versjonen) fra 2002 som duger. Den norske utgaven er ikke oppdatert fra forrige utgave, og er ellers ganske mangelfull. Eller så er Ketolyse en diett som er ganske lik Atkins, og kanskje mer lettfattelig? Begge diettene er eminente ketogene dietter!

Men uansett. Om du vil begynne på Atkins, så er det ikke meninga at du skal spise mer enn 20 gram karber tilsammen om dagen de første fjorten dagene, for så å øke fem gram i uka til du når din toleranse. Mange må justere dette litt etterhvert, fordi alle kropper er forskjellige.

Nå skulle jeg lagt meg for lengst, for jeg er superforkjøla og trøtt og helt kake, haha. Men jeg håper du får noen nytte av svarene mine

Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat