Vis enkelt innlegg
Gammel 26-04-10, 15:36   #107
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Godt å se at noen andre har tatt tak i dette, var på vei inn for å skrive en tråd om akkurat det samme selv.

Blir lett frustrert og litt trist når jeg ser disse mytene om "partystoppere" og "sukkerfritt" flyte rundt. En god tommelfingerregel er at dersom et produkt inneholder x antall karbohydrater, så inneholder det x antall karbohydrater.

Et godt eksempel er de sukkerfrie variantene av Fisherman's Friend. Greit, de er sukkerfrie, men de inneholder like fullt ~98% karbohydrater. Hvordan så mange får det til å bli et mysterium at disse karbohydratene er "partystoppere" slår meg som meget merkelig. Karbohydrater er karbohydrater enten de kommer fra sukker eller sukkeralkoholer. Har de lav GI fører de til tregere blodsukkerstigning, men den totale blodsukkerstigningen (og dermed insulinproduksjonen og dermed "partystopper"-effekten) er rimelig nøyaktig den samme.

Jeg har type 1 diabetes og har hatt det i 8 år nå. Flittig bruk av måleapparat og en nysgjerrig innstilling til alt gjør at jeg kan bekrefte dette igjen og igjen og igjen.

Til de som av en eller annen grunn vil fortsette med sukkerfrie men meget karbohydratholdige produkter er det ikke stort jeg kan si, men som en som har levd med blodsukkermåleapparat og 100% insulinavhengighet i over 8 år er det én ting jeg er bombesikker på:

Står det på varedeklarasjonen at et produkt inneholder 50g karbohydrater så inneholder det faktisk 50g karbohydrater og hvorvidt de finnes i form av rørsukker, druesukker, fruktose, stivelse eller sukkeralkoholer er fullstendig irrelevant når alt kommer til alt.

Ja, lavere glykemisk index er positivt men når det kommer til ketose bør det ikke være noe stort mysterium rundt dette. Karbohydrater er karbohydrater.


Sist redigert av plastbox : 26-04-10 kl 15:44.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat