Vis enkelt innlegg
Gammel 12-10-12, 12:50   #15
Bonjævel
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 60
Bonjævel er ny på veien

Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterier

Opprinnelig lagt inn av Colt-pixy, her.

Jeg skulle i grunn ønske at foreldrene mine ikke hadde tillatt snop og brus til oss ungene når vi var små. Jeg har vokst opp med å drikke brus på fredager og lørdager, og lørdags snop. Hadde foreldrene mine vært litt strengere så hadde jeg kanskje sluppet dette med å drikke brus, noe jeg fremdeles gjør men ikke så ofte.

Jeg mener at unger skal få lovt til å kose seg, men det kan gjøres med frukt og bær istedet for snop. Det er viktig å gi barna gode vaner fra start av når det kommer til mat, for mye av det du lærer og opplever som liten tar du med deg som voksen.


Jeg tror på at vi kan lære oss selv å drikke brus og spise godterier selv om foreldrene har vært aldri så strenge på sånt.

Vi mennesker blir alltid påvirket av andre mennesker - miljøfaktorer spiller inn vel så mye som arv og oppdragelsen fra foreldre velger vi selv i en del grad om vi vil lytte til..

Jeg har foreldre som knapt har smakt en brusslurk i sitt liv, de spiser ekstremt sjeldent godterier og har heller brukt mat som belønning med vann til som drikke. Jeg har med andre ord aldri lært godterivaner og brusvaner hjemme. Disse vanene lærte jeg først som 17-åring hvor vennene mine på død og liv sku sitte på kafé og drikke brus nesten hver dag og eller sitte hjemme hos hverandre og spise potetgull og sjokolade. Ingen av vennene var interessert i trening, og valgte heller å spise seg flerfoldige kilo overvektig pga denne "interessen". Jeg klarte ikke å stå imot påvirkningen fordi jeg ikke hadde andre venner med andre interesser. Mine treningsinteresse for step, styrketrening, wolleyball og sykling ble totalt avvist og ignorert og jeg endte selvfølgelig ofte opp med å spise potetgull og drikke brus jeg også. Når jeg etterhvert fikk andre venner med treningsinteresser og sunt kosthold ble mine vaner endret og jeg fikk vennet meg av en del med brus og godteri. Jeg er faktisk jævli lite interessert nå i godteri, men brusen (pepsi max eller cola zero) er det verre med. Jeg klarer innimellom å slutte helt, men det er som med alkoholikere. Bare å besøke noen som kun har cola eller vann å servere.. Jeg klarer ikke å stå i mot et par store glass brus jeg. Saft og juice får jeg vondt i magen av så det går ikke å drikke.. Det blir vann da, og litt te - en stor kopp for dag går bra. Is-te pulver er også godt, men det er jo søtning der og..

Hvis du bare drikker brus av og til syns jeg du skal være stolt av deg selv - og godteri kan som du sier erstattes med mat. Er litt ekstra gøy når man kan lage en fin rett av epler istedetfor å bare skrelle et eple og knaske i seg. (Jeg syns det blir kjedelig i lengden) Jeg bruker gjerne kokospalmesukker og kanel som smakstilsettere... eller kardemomme når de passer seg.. Er mye godt å lage bare en vet hvordan.

Bonjævel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost Svar med sitat