Vis enkelt innlegg
Gammel 04-12-10, 16:50   #1
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

Troika-konfektbiter

Link til hele innlegget, med bilde: http://fristendelavkarbo.wordpress.c.../12/04/troika/
Det at jeg nå ikke spiser Troika lenger, betyr jo ikke at det ikke er nydelig. Det er selvfølgelig ingen sak å lage lavkarbo-Troika. Du trenger lavkarbomarsipan og -gele. Slik gjør du:

Marsipan:
3 ss mandelmel
3 ss sukrin
litt vaniljepulver eller vaniljeessens
1-1,5 eggehvite

Denne marsipanen er svært lett å jobbe med. Du kan selvfølgelig bruke en hvilken som helst marsipan-oppskrift. Legg marsipanen på plastfolie, og legg et lag oppå også. Deretter kan du kjevle i vei. Bruk en firkantet form som mal, f eks en brødform på 1,5 - 2 liter. Legg marsipanen til kjøling.

Gele:
100 gram frosne jordbær
2,5 desiliter vann
3 ss sukrin
3 plater gelatin

Mørk sjokolade (150-200 gram)

Kok opp vann, jordbær og sukrin. La det koke i 20 minutter. Etter 10 minutter legger du 3 plater gelatin i bløt (de legges i en skål med vann). Etter 20 minutter heller du geleblandingen over i en bolle - men sil blandingen godt! Kryst vannet godt ut av gelatinplatene som nå er blitt myke, og legg de i geleblandingen. Rør til gelatinen er helt oppløst.
La geleen avkjøle seg helt og nesten begynne å stivne før du heller den over marsipanbunnen. Når geleen er stivnet, kan du løfte det hele ut av formen, og skjære den i passende biter. Smelt mørk sjokolade i en bolle i mikroen, og dypp hver bit i sjokoladen. Bruk to gafler, slik at overflødig sjokolade kan renne av. Sett bitene på bakepapir, og la det stivne i kjøleskapet. Geleen og marsipanen inneholder rundt 16 karbohydrater til sammen. Avhengig av formen du bruker, vil du kunne få cirka 50 biter. Så kommer karbeinnholdet i den mørke sjokoladen i tillegg.

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com

Sist redigert av cillesnuppa : 05-12-10 kl 07:23.
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat