Vis enkelt innlegg
Gammel 08-11-07, 20:36   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming

Opprinnelig lagt inn av slanker1, her.

vær så snill å gi meg svar på det her; det sies at man kan spise så mye man orker av mat med lite/ingen karb og masse fett og proteiner (ikke over 20g karb de første 14dagene) men legger man ikke på seg når man spiser mer enn kroppen klarer å forbrenne? er masse kalorier i fett!!
jeg vil se vekta gå ned og ikke opp, jeg trenger hjelp!

Nei, du kan IKKE spise så mye du orker ! Du skal spise når du er sulten og til du ikke er sulten lenger.

Måltidene skal bestå av proteiner, fett og antioksidanter (grønnsaker). "Masse fett & proteiner" er en enkel omskriving av virkeligheten. Og ikke helt riktig. Det er pressens feilaktige versjon av Atkins. Det er normalt begrenset hvor mye fett & proteiner du klarer å spise i løpet av et måltid. Som regel regulrer det seg helt fint om du følger reglene.

Vet ikke helt hva du mener med "mer enn kroppen klarer å forbrenne", da har du ikke lest boka skikkelig. Om du ikke har lest den, anbefaler jeg absolutt at du leser den før du det hele tatt tenker på å legge om kostholdet. Den forteller alt du trenger å vite.

Når du spiser lite karbohydrater bruker kroppen ketoner som brennstoff, dvs. I denne sammenhengen er det ikke så enkelt som at "en kalori = en kalori".

Hva er ketoner ?
Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

Hvordan kan ketose hjelpe deg å ta av ?

De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat