Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-09, 17:42   #1
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Lavt stoffskifte?

Nå er jeg så forvirret at jeg skriver her for å få råd.. uff.

Jeg har skrevet tidligere at jeg mistenker at jeg har lavt stoffskifte. Jeg var operert som barn pga feil i utviklingen av skjoldbruskkjertelen, og to ganger var de også inne for å fjerne avleiringer som ikke kroppen greide kvitte seg med selv.

I fjor vår gikk jeg til legen med to ærend, jeg var SIKKER på at jeg hadde lavt stoffskifte (etter å ha snakket med min far, som jobber i helsevesenet også), og jeg mistenkte at jeg hadde allergi. Allergitesten var veldig positiv, mens stoffskifteprøvene var litt blandede. Fikk beskjed om at jeg hadde høyt nivå av anti-TPO, men at de andre verdiene for nå var "innenfor normalen" og dermed var det ingen krav til behandling. Greit nok, der og da følte jeg meg egentlig litt kvikkere - jeg tok jo blodprøvene mens jeg var i ketose og hadde all den ekstra energien det førte med seg!

Var også inne på ultralyd av skjoldbruskkjertelen, de fant noen uregelmessigheter i vevet, men jeg fikk ikke komme inn til endokrinologisk på dette tidspunktet pga for lange ventelister og noe med vurdering av risiko for at det kunne være kreft (siden jeg ikke var vurdert som i risiko for kreft, fikk jeg altså ikke no mer kontroll!).

Var inne igjen nå før jul for å ta nye prøver, og nå var jeg tilbake i min "gamle" form, dvs ute av ketose. Har et søvnbehov som ikke ligner grisen, fryser og har KONSTANT kalde fingre og ben (har også lav kroppstemperatur, som regel rundt 36,2), dere som leser journalen min vet at jeg spiser kanskje bare 2 måltid om dagen og klarer meg på det (lite apetitt). Jeg vet jo at disse tingene KAN være andre ting, men samtidig føler jeg det er for mange tilfeldigheter til at det er så lett for legen å feie bort stoffskiftet som et mulig problem. Jeg gikk jo også drastisk opp i vekt som 19-åring, kilo som jeg enda jobber med å bli kvitt den dag i dag.. deler av det skylder jeg selv på overspisning - men et elendig stoffskifte kan jo ha hjulpet også den prosessen...

Fikk ikke noe brev nå etter forrige stoffskifteprøve før jul, var innom kontoret for å etterlyse resultater da hu i skranken sa de prøvene vi tok (alt unntatt anti-TPO selvfølgelig ) var "normale". Hva defineres egentlig som normalt når jeg allerede har fått beskjed om at antistoffene er forhøyet?

Vurderer nå å dra på nytt ned på legekontoret og kreve å få resultatene fra disse to stoffskifteprøvene mine utlevert, slik at min far eller en annen lege kan vurdere verdiene mine. Ville først bare høre deres vurdering av disse tingene jeg beskriver, for å se om det bare er meg eller om det er fler som synes dette høres litt rart ut

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat