Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-09, 19:08   #5
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavt stoffskifte?

Hei Marita!

Jeg ser du lurer på stoffskifteprøvene dine, og jeg vil først bekrefte det de andre sier her inne. Skaff deg prøveresultatene dine skriftlig. Det har du krav på, det er tross alt DIN kropp og DINE resultater!

At stoffskifteprøvene er "innenfor normalen" betyr ikke at de er normale for deg. Grensene er litt forskjellige fra laboratorium til laboratorium, men de er altså laget basert på prøver tatt av et utsnitt FRISKE mennesker. De 2,5% høyeste ogt laveste tallene blir fjernet, og så sitter man igjen med "normalen". Men om normalen på en prøve f.eks ligger på 9-24 (det gjør fT4-prøven min), så betyr det jo IKKE at DU er frisk hvis du har 10. Du ligger jo fortsatt innenfor normalen, men kanskje normalverdien DIN faktisk er på 20... Da vil du føle deg veldig dårlig på 10. Mange leger har dessverre en dum tendens til å ignorere dette...

Det er også sånn at når du har antistoffer, så skal det være større grunn for å starte medisinering mens du fortsatt ligger innenfor "normalen". Jeg starta f.eks på medisiner da jeg lå på 11 på fT4 pga mine antistoffer, med grensene 9-24. Og det skal jeg love deg var nødvendig!!

I tillegg med din historie med skjoldbruskkjertelen, så synes jeg jo du skulle blitt fulgt opp bedre...

Symptomene du viser til er jo typiske for lavt stoffskifte, både stort søvnbehov, kuldefornemmelse, kald kropp, dårlig apetitt og vektoppgang er viktige pekepinner på at noe er galt. Hvis du leser deg opp litt på sykdommen vil du kanskje også finne andre symptomer som passer inn.

Jeg har to linker til deg som iallefall har vært til stor nytte for meg i "opplæringen" av min sykdom. (Man må regne med å finne ut mye selv altså...)

Den første er en hjemmeside som forklarer litt om stoffskiftet og diverse rundt det:
www.stoffskifte.info

Den andre linken er et stoffskifteforum hvor du kan lese og få svar på mange spørsmål, evt melde deg inn og få svar på DINE spørsmål:
www.sonjas-stoffskifteforum.info

Og hvis det er flere ting du lurer på, så er det bare å spørre her også! Håper virkelig du finner ut av det, og får den behandlingen du trenger og har rett på!

Klem

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat