Tråd: Påstand
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-05, 21:59   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Sorg er vel bare en kombinasjon av sinne, frustrasjon, hat og skam

NEIIIIII !!! Den er for lettvint HP. Vi opplever alle sorg forsjellig. Du har helt klart ikke opplevd sorg på den måten jeg har opplevd det ! Jeg har hatt mange forskjellige sorgreaksjoner.......

Da stemoren min døde var jeg ikke sint, frustrert - ikke hatet jeg og ikke hadde jeg noe å skamme meg over, - hun hadde levd et rikt liv og om hun ikke gledet seg til å dø så så hun frem til det. For å få fred, for å slippe smertene. Jeg var veldig veldig glad i henne, men hun fikk meg til å forstå at det var det beste for henne. Da hun døde var det som jeg sa over, ingen av følelsene du beskriver. Det var en følelse av fred. MEN jeg følte stor og dyp sorg - inni meg. Og det satte seg i magen min..... Hadde fryktelig vondt i magen ..... leeeeenge. Legen sa at fysisk smerte - jada, det var en typisk sorgreaksjon.

Da søsteren min døde følte jeg dem, både sinne, frustrasjon og hat. Men ikke fordi hun døde, men måten hun ble behandlet på av helsevesenet. De som var SKYLD i at hun døde. Jeg følte det for alt vi måtte gjennomgå etter at hun døde. Møter med advokater og pasientskadenemd, med begravelses byrå, - med politi for å få henne frigitt fra rettsmedisinsk til begravelse..... DET skapte følelsene du bekskriver.

Opprinnelig lagt inn av Lise

Sorg er vel mer en psykisk tilstand og tomhetsfølelse, mens de andre er emosjoner. Sorg er psykisk vondt.

Hele familien fikk henvisning til timer hos psykolog for å forberede en sorgreaksjon vi ikke hadde fått, men som kunne komme etter en dagn, en uke, en måned, et år...kanskje lengre. Psykologen sa veldig klart at SORG IKKE BARE ER EN PSYKISK TILSTAND. DET ER EN FØLELSE SOM OFTE SKAPER PSYKOSOMATISKE REAKSJONER, SOM BL.A. KAN SLÅ UT SOM SMERTER OG BETENDELSE TILSTANDER I KROPPEN. (Bl.a. er det vanlig å få blærenbetendelse som en fysisk reaksjon. Er smertene du får da bare psykiske ??) Ja, etterpå kom den ekte SORGEN.... og de psykosomatiske plagene. Og jeg kan bekrefte at det var sterke fysiske smerter .

....så jeg er enig med Muskat her. Det blir for lettvint å generalisere.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat