Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-05, 12:21   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Serotonin = bedre humør

Flere som har info om økt serotonin-nivå på en naturlig måte?

Oppsummert har jeg nå funnet at følgende kan virke postivt på serotonin-nivået:

Trening, Gingko Biloba, spisedag, B12, ketose, mørk sjokolade


B12-mangel

Sitat:

Mila:

Sitat:

hei mofe jeg har hatt mangel på B12, og da fikk jeg sprøyte med B12 en gang i uka, i en måned ca, så en gang i måneden, og så sjeldnere etterhvert. og fortsatt var nivået lavt. jeg fikk de pga slapphet. men ofte er mangel på B12 grunnen til at man har depresjon. samt mangel på serotonin. gå til legen, han vil ta blodprøver og se om/hvor mye du trenger





Egenproduksjon av serotonin etterhvert av ketose

Sitat:

MHM:

Sitat:

Både angst og depresjon kan forsterkes i starten av en ketoseperiode, fordi mengden serotonin i hjernen er lav midlertidig. Men så kommer kroppen i gang med sin egenproduksjon (ikke stimulert av karbohydrater), og da blir alt så meget bedre... Dessuten er det et naturmedisinsk prinsipp som sier at man kan regne med en forverring før en forbedring, etter oppstart av de fleste typer behandling. Kostendring er jo en type behandling.

Ketonene som produserer under ketose virker oppkvikkende, slik at de aller fleste føler seg bedre både fysisk og psykisk i ketose (etterhvert).


Men vær obs på at du kan få en psykisk "down" rett etter at du har lagt om, og det er fordi du tar bort karbohydrater som i lang tid har økt serotonin ("lykkehormon") i hjernen. Det tar litt tid før kroppen klarer å øke sin egenproduksjon av serotonin. Men når dette skjer, så vil du heller ikke trenge karbohydrater som trøst i så stor grad lenger. Det er altså en grunn til at vi blir avhengige av karbohydrater, og det er ikke innbildning at det trøster oss...




Mørk sjokolade

Sitat:

Zoë:
Jeg vil slå et slag for mørk sjokolade ( 85 % ).

Det er faktisk veldig sunt - og det løfter humøret (serotonin nivået ).

Gingko Biloba

Sitat:

Mofe: (artikkel av Roald Strand)
Gingkoblader inneholder følgende stoffer av interesse:

-Flavonider/Flavonglykosider
-Terpenoider (gingkolider og bilobalid)
-proantocyanidiner
-organiske syrer
-Andre stoffer (ginkolic syrer, polyphrenylfirbindelser, bioflavonider og steroider)

-Modulerer flere neurotransmittersyatemer.
(NA, dopamin, serotonin)


Trening

Sitat:

Lise:
Å, jeg gjør det for at hjernen min skal produsere serotonin og jeg ta meg en spasertur ut av depresjonens land jeg....



Spisedag

Sitat:

Lise:

"Aminosyren tryptofan (aminosyrer er en del av proteinet) sammen med blandt annet flere b-vitaminer produserer serotonin i hjernen. Aminosyren må passere det vi kaller blod/hjerne barrieren for å få jobben gjort.
Alle aminosyrer hjernen har bruk for, må også passere denne barrieren. Den virker som en liten dør, og det blir lett kø forran døren. Spesielt aminosyrene fnylalanin,tyrosin,leucin,isoleucin og valin stiller seg i køen. De siste henger sammen og kalles grenede (BCAA). Spiser du et proteinrikt måltid blir det mange aminosyrer av alle slag i blodet, og køen forran hjernedøren blir lang. Når det er mange av de andre fem i blodet er det vanskelig for tryptofan å komme inn. Det er som en skoleklasse med bråkete gutter (de fem) og forsiktige jenter(tryptofan), som alltid må vente til bråkmakerne har gått inn.
Når du trener blir BCAA også omgjort til brennstoff og forbrukt og dette gir rom for produksjon av serotonin. Spiser du et måltid med lav GI og minimalt med protein, vil det bare være de snille jentene som står igjen fra forrige måltid ved døren, og de vil tusle inn og produsere serotonin. "

Kilde: karin Hvoslef, Jentemat

Derfor har jeg valgt å ha et måltid en kveld i uken der jeg spiser lite fett og protein og mest lavglykemiske karbohydrater.Iflg. Eat så skal det være best å ta det om kvelden slik at en legger seg etterpå.
Det sto også i boken at høyglykemisk mat ikke har samme effekten, det må være lavglykemisk.




__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat