Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-07, 08:17   #45
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Det er riktig at det oftere er salmonella i utenlandske egg. Danmark og Nederland tror jeg er verstingene. Det kommer av at de har mindre areal pr.fjærkre enn i Norge. Jo større tetthet jo større smittefare. Melken blir lagret enda tettere, ja den blir faktisk blandet sammen på tanken og da er det ikke bare snakk om risiko lengre...

Ja, det er forskjell på land. Her i Norge skulle det ikke være noe problem med upasteurisert melk, mens andre land ... en venn av meg som vokste opp i Pakistan overbeviste meg om at det er bra melka er pasteurisert der. Hygienetilstandene der er såpass ille at man går rundt og merker seg hvem som serverer mat man blir syk av og hvem som ikke gjør det.

Men når vi er inne på Pakistan: Min venn klagde over at når man koker melka i Norge, så sitter det et hvitt belegg igjen igjen på kjelen. Det gjør det ikke i Pakistan. Både i Norge og Pakistan pasteuriserer man som sagt melka, men bare i Norge homogeniseres den i tillegg. Jeg la frem hypotesen min for ham at det trolig var homogeniseringen som utgjorde forskjellen slik at det lå igjen et belegg når man kokte norsk melk, men lovte å sjekke med en meierist når jeg hadde sjansen. Og nå har jeg jo det! Vet du om det er homogeniseringen som gjør at det blir et hvitt belegg i kjelen etter man har kokt melk her til lands?

PS: Denne tråden er visst lagt over et annet sted som duplikat. Skal vi fortsette her eller der?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat