Tråd: Ren villris
Vis enkelt innlegg
Gammel 19-06-06, 21:39   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ren villris

Opprinnelig lagt inn av jankph

Mulig jeg tar feil, men den eneste fordelen med villris må jo være at den kanskje har noe mer fiber enn polert hvit ris. Husker også at min mor pleide å lage risgrøt med villris, en langdryg affære, den må jo koke mye mye lenger en vanlig ris, men veldig god og mettende.

Fordelen er at den har lav GI og ikke påvirker blodsukkeret i nevneverdig grad. Det er ikke ris heller. Det er en slags kornplante. Det er ikke korn/frø, men ser ut som brune barnåler ! Rå ser den slik ut:



Kokt
ser den slik ut:



Visste ikke at det gikk an å lage grøt av den, for konsistensen er jo litt anderledes en ris og det brune "skallet" blir ikke helt mykt liksom. Husker du hva hun hadde oppi ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat