Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-06, 12:28   #4
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Digitale skiller - hjelp meg? :)

Opprinnelig lagt inn av silje

Hei dere..
inspirert av denne tråden, Folk som ikke vet hva parmesan og oliven er for noe (se litt ut i tråden), så prøver jeg å spørre dere litt til en oppgave jeg skal skrive i faget "Informatikk fagdidaktikk"

Etter min oppfattning er det mange som har god peiling både på data, og på å lære bort her

Jeg skal skrive en oppgave om digitale skiller i skolen.
Den nye læreplanen snakker jo mye om digital kompetanse, og man skal bruke data som verktøy omtrent i alle fag.

  • Alle elvene har jo ikke data hjemme, og hvordan unngår man da at det oppstår "digitale skiller"? Hvordan bør man legge opp undervisningen osv..
  • Noen som har noen erfaringer med dette? Undervist i skolen? Tanker rundt temaet?
  • Hva betyr egentlig digitale skiller i skolen - for elever og lærere?
  • Hva betyr det egentlig å ikke kunne bruke en datamaskin i dag? (Med tanke på feks nettbank, at de fleste offentlige tjenester er på nett som selvangivelse og søknad til høyere studier feks flere??)
  • Tiltak i skolen som motvirker disse skillene.
  • Kreative didaktiske løsninger (bør ha med en del her...)
  • Igjen.. noen som har erfaringer?
Vel.. det var noen punkter fra meg.. kanskje litt rotete.
Jeg sitter og sliter med oppgave i påska, og er glad for alle synspunkter jeg får

På forhånd takk

silje

De fleste har data hjemme, men ikke alle. Når jeg gikk siste året på vidergående gikk jeg på en skole som gikk under en test periode hvor man skulle bruke data mest mulig. Problemet var at skolen hadde ikke nok pcer til alle på tentamen så noen av oss måtte sitte hjemme og ta det over mail, var ikke meg i mot så det fungerte temmelig bra. men hvor mange som juksa er et annet tema.

Problemet med å bruke mye data i skolen, er at lærerene ikke kan nok. Det er veldig mange eldre lærere der ute som ikke kan mer en akkurat grunnleggende om de kan det i hele tatt. Det er og vanskelig å gi de kunnskap fordi de er lit motvillige, eller klarer ikke å skjønne seg på det. Det vil ikke lære noe nytt ( sliter med svigermor som tviholder på vhs spilleren og har hardiskopptaker liggende)

å ikke kunne bruke en datamaskin i dag betyr at man får et mye mer tungvint liv, man går glipp av mye i verden og man må få hjelp av andre til å gjøre enkle ting. flere og flere ting går over til å bare være på data. Man kan forsatt søke på høyskole skriftlig, men ikke vidergående. osv.

Å ikke kunne data kan man også tape økonomisk på, nettbank er billigere, ferier på nette er billigere, netthandel er billigere osv.

Men hvordan løse dette med skillene, når det gjelder skolene så er mange av disse unge (elevene altså) og kan en del fra før. men mange kan bare spille, msn og surfe. Man bør i ungdomskolen få en god innføring i bruk av office (mer en grunnleggende, gjerne fletting, exel med formler, power point osv. ) Dette vil hjelpe de å komme lenger senere på vidergående hvor dette blir mer nødvendig. enkle funksjoner som bruk av tab er det mange som ikke kan og er veldig nyttig når man skirver oppgaver som skal ha en viss layout.

Når det gjelder didaktiske løsninger så vet jeg ikke då mye, kan bare førskoledidaktik

lærere som kan noe er grunnleggende.
Egne timer til data (trenger ikke mer en 1 time i uka)
oppfølging av enkelte, la de som kan mindre få mer personlig oppfølging fordi de kansje har vanskligere med å skjønne logikken osv.
Ha oppgaver som viser hvordan man får bruk for det man lærer. lær gjennom å løse oppgaver.

Det året jeg lærte mest om bruk av accsess av de årene jeg hadde det som fag var det året vi hadde eksamensoppgaver og personlig oppfølging hele året. Det var faktisk helt utrolig hvor mye jeg lærte (vi var bare 6 elever )
Vi måtte hele tiden strekke oss litt lenger, og lære mye mer for å få det til å gå opp. Alle fikk 6 på eksamen og jeg fikk tilbakemelding på at jeg klarte med absolutt best )

Elevene trenger å lære om oppbyggningen til en data maskin, trenger kansje ikke lære om hvordan man skifter en prosessor og hvor mye kjølepasta man må ha på. men de bør vite hvordan man setter innigjen tastaturet om det detter ut.. eller hvordan koble til resten av ledningene til pcen. Lære at ting ikke faller fra hverandre, sånn som foreldrene forteller de hjemme. man trenger ikke en mann til 400kr timen for å koble til en pc.

Jeg mener undervisningen ikke bør være sponset av microsoft heller.
Man bør lære at det finnes andre oprativsystemer.
kansje også få en lett innføring i de. skolelinux er genialt til det. gi alle hver sin boot cd og la de få rote rundt. ingen skade kan skje uansett.

rotete innlegg..

oppsumnering:
bedre lærere som kan mer,

Lære om hva nytte pcen har uansett hva internesse man har utenom, man finner sminketips på pcen om man er lærer seg å søke skikkelig på internett.

lære de som har interesse enda litt mer, Inviduell oppfølging.

støttende stilas er absolutt viktig når det kommer til pc. la de prøve å feile litt, men vær der å svar på spørsmål. føler man at man trenger hjelp til alt mister man fort motet.

flere pcer til skolene, noen skoler har jo faktisk bærbar til alle elever, det er litt overdrevet, men de lærer hvertfall å bruke pcen da!

pc er fremtiden uansett hvordan man snur og vendre på det.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat