Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-06, 13:33   #12
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Digitale skiller - hjelp meg? :)

Opprinnelig lagt inn av Helene

Lurer på av og til hvorfor jeg ikke studere data.. men jeg har større interesse for barn

hihi, det har jeg og lurt på

men data er viktigere enn sminke. Data er noe man bør kunne selv om man ikke interiserer seg for det.

ja, enig, og hvordan får vi alle med? på tross av bakgrunn, økonomi, tilgang på pc hjemme og på skolen osv..

når det kommer til økonomi har det litt å si men ikke mye. De med bra økonomi kjøper seg fancye pcer som de kan bruke som funker, de med dårlig setter sammen billige deler og lærer mye av det.

og de med veldig dårlig råd, kjøper ikke pc i det hele tatt. foreldrene har ikke råd til pc, har kanskje lavtlønnet arbeid, eller går på sosialen. dette er ofte barna som allerede ikke gjør det så bra på skolen. om de heller ikke får god nok opplæring i data, vil de da gå inn i samme mønster som foreldrene? med lavtlønnet arbeid, bli sosialklienter osv? hva gjør vi for å motvirke dette?

Bakgrunn har mye å si. meg med min bakgrunn gjør at data ligger i familien.
mange har bakgrunner som fokuserer ting vekk fra det digitale, de blir mer innterisert i andre ting, dermed ligger også kunnskapene her.

ja, og hva med de med innvandrer bakgrunn? elever som ikke kan språket ordentlig? og har tenkt å jobbe i familiens butikk/kebabsjappe etter skolen.. og ikke trenger å kunne data.(dette er ikke en vits, det var faktisk en del sånne på skolen der jeg hadde praksis).

er veldig enig med fjonken om at tidligst som mulig. lære hva dataen kan hjelpe oss med, og hvordan vi bruker den på best mulig måte. hvordan lærebøker på dataen kan hjelpe oss mer.

ja, data så tidlig som mulig kan nok bryte ned de digitale skillene.. om man begynner når ingen kan noe, så vil det kanskje være lettere for alle å henge med.. også de som hadde blitt litt i skyggen noen år seinere, noen har blitt mye flinkere enn dem, og så tør de ikke mer.

fek, et matte program som der man skriver inn svaret og får med en gang svar på om det er rett eller feil. Dette kan hjelpe barna i småskolen mye mer en en lærer på 25 elever som ikke rekker rundt på alle i løpet av timen, der man har et stort behov for å vise at man er flink og at man har rett. kansje programmet kan ha en funksjon som skriver ut det ferdige arket som man kan gi til læreren og h*n kan se hvor langt man ha kommet.

ja, men mange elever vil kanskje også kunne måtte ha litt "opplæring" i dette programmet.. uansett. data er bra å bruke til å få litt variasjon i undervisningen. elevene elsker jo som regel data, selv om det de skal gjøre på den ikke er så spennende..

et sånt program kan erstatte lærebøkene man bare fører inn i. Dette kan bli økonomisk gevisnst for skolen etter hver!

e-læring er et satsingsområde i it-industrien, men jeg synes det er et godt stykke fram til det kan fungere ordentlig. jeg skrev faktisk prosjekt og master i e-læring i siv.ing-graden min. det er et veldig spennde felt, og jeg kunne tenke meg å fortsette på en doktorgrad.. etter å ja jobba i skolen et par år
jeg tror at det iallfall kan bli en økonomisk gevinst for de som lager læringsobjektene(de program og andre ting som elevene skal lære fra på data)



problemet med teknologien er at den går fort ut på dato. Kjøper en skole inn pc til alle førsteklassinger hver år, må de og kjøpe nye pcer til alle 5 klassingene for at dataen skal holde mål. en 5 år gammel pc har gått ut på dato for lengst. det betyr at hver enkelt skole må kjøpe 2 klassesett hver år for hver antall klasse skolen har på et trinn. det er dyrt det!

her er jeg enig, og uenig. greit nok at mye blir utdatert fort, men å si at en elev ikke kan lære seg grunnleggende dataferdigheter på en pc som er 5 år gammel er feil. min stasjonære pc er vel 5 år gammel, og jeg klarer fint å kjøre både xp og linux.. og brukke officpakken og openoffice, surfe på nett osv osv jeg kan vel til og med programmere java om jeg vil.. har installert det i linux iallfall.. + skrive latex.. så... alt jeg trenger egentlig. det spørs jo hva man fokuserer på at elevene skal kunne

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat