Vis enkelt innlegg
Gammel 15-12-15, 01:33   #2
Fenre
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2015
Innlegg: 1
Fenre er på en erverdig vei

Sv: Lavt fri testosteron og høye SHBG-verdier, årsak?

Hei! Tar meg fritheten til å svare på denne noe gamle posten. Grazax er ikke grunnen til at du har lavt fritt testotsteron. Fettprosenten din er ikke ideel hva angår s-testosteron, men problemet ligger muligens ikke der heller(selv om jeg anbefaler vekttap). Den lave frie fraksjonen skyldes at du har høye SHGB-verdier. Fritt testosteron måles ved at man ganger s-testosteron med 10 og deler det på SHGB-verdien (testo x 10/SHGB). Av dette forstår man at SHGB er helt avgjørende for den frie fraksjonen av hormonet.

Insulin senker SHGB-nivået i kroppen. Ved fysisk aktivitet over tid uten karbohydrater vil fraværet av insulin føre til at SHGB-nivået i kroppen stiger, noe som fører til din situasjon; Lavt fritt testosteron.

Alkohol, røyking og usunt kosthold er selvsagt viktige faktorer for ditt totale testosteronnivå.

Jeg vil anbefale at du introduserer mer karbohydrater i kosten. Spesielt hvis du trener mye og hardt. Dette vil senke kortisol samt SHGB og føre til at du får en høyere fri fraksjon av testosteron og s-testosteron.

Videre må det også understrekes at å senke SHGB bare vil gi et fordelaktig resultat dersom det totale testosteronet ditt er godt innenfor referansenivået for din alder.

Lavkarbo er ikke gunstig for mannlige kjønnshormoner over lengre tid. Det bør anskues som et fantastisk middel for å miste fett, noe som kan være riktig for enkelte overvektige menn og unntaksvis fitnessutøvere (under 10% fett). MEN hvis man ligger innenfor en sunn fettprosent som tillater normale verdier av LH og FSH vil det ikke det være tilrådelig for hormonene din å være på en lavkarbo-diett.

-Fenre

Fenre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat