Vis enkelt innlegg
Gammel 23-12-13, 23:04   #39
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?

Opprinnelig lagt inn av timich, her.

Jeg trener mye på egen hånd, har ingen problemer med å motivere meg eller å presse meg. Driver med styrketrening, løping, sykkel og ski. Likevel har jeg en PT som jeg har timer hos med ujevne mellomrom (når jeg vil og har råd til å kjøpe et par timer). Jeg syns det er gull verdt! Det gir meg en ekstra boost, og jeg får mye god veiledning ift teknikk i styrketrening, noen som er viktig når vektene blir tyngre og tyngre.
Om han digger lavkarbo eller ikke vet jeg ingenting om, det har vi faktisk ikke snakket om - jeg har sagt til han hvor mye jeg har gått ned etter hvert, og at et av målene mine med treningen er å komme helt i mål på vektnedgangen og bli der. Men jeg har også sagt at jeg egentlig ikke trenger kostveiledning, der føler jeg at jeg har "full kontroll" selv. Så da har vi latt det bli med det

Kostholdsveiledning er også svært personlig, så lett for en PT å "trå feil" der ift hva som passer til akkurat den personen. Men med teknikk i styrketrening og vektløfting er det ikke snakk om individuell tilpasning. Enten har man mobiliteten i kroppen til å gjøre ting teknisk riktig eller så har man det ikke. Jeg hører enkelte sier at de er selvlærte og kan det selv, men de løfter like feil og med potensielt stor fare for skader over tid. Beste tilbakemeldingen er å få andre til å se på deg og gi deg tilbakemeldinger. Evt filme eget løft for å se på teknikken selv på avstand. Men har forståelse for at enkelte her inne som er overvektige kanskje ikke er de første til å filme seg selv i studio kanskje. Men absolutt verdt å gjøre om du ikke har noen kan gi tilbakemelding på teknikken deres. En PT kan derfor være veldig god ressurs for å finne alternative øvelser som aktiviserer de samme muskelgruppene. Eksvis er knebøy en svært teknisk krevende øvelse som stiller store krav til god mobilitet. Klarer man ikke gjennomføre knebøy teknisk perfekt, så er f.eks frontbøy et meget godt alternativ. Men der igjen kreves det god teknikk og en spesiell måte å holde vektene på som vanskelig kan læres selv (ikke umulig selvsagt, men vanskeligere)

Så PT vil jeg si er en rask vei til å holde seg skadefri og å få rask fremgang på en målrettet måte som gir deg potensielt mer valuta for pengene enn om du skal nistirre og nilese på internett og prøve deg frem selv.

Men, det finnes jo mange meget potensielle styrkeløftere på studioer som har mye bredere, bedre erfaring og løfter teknisk mye mer riktig enn en PT, så det billigste er å spørre en av disse. Har enda ikke opplevd at noen slike konkurranseløftere er avvisende til å lære bort. De er ofte mye mer hyggelige enn de ser ut som der de står og løfter 100 kg i benken :-)

Verdt et forsøk og helt gratis

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat