Vis enkelt innlegg
Gammel 08-06-12, 17:28   #1
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Pizzabunn med minimais

Jeg har laget pizza, jeg. Pizza med tykk, lys bunn som ikke ble det minste bløt og fint kan spises med hendene. Oppskrift og bilde er også å skue her.

Denne gangen har jeg brukt bakepro i minimais-deigen min, i eksperimentets ånd, og det ble veldig bra - men hvis du ikke har det på lur, kan du nok også ta utgangspunkt i en ren kokosmel/mandel-variant, som denne.

I alle fall - oppskrift på en stor pizzabunn:

  • 1 boks minimais (uten vann)
  • 4 normalstore egg
  • 60g kokosmel
  • 60g finmalte mandler
  • 40g bakepro
  • 1 ss sukrinmelis
  • 1 klype salt
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts xanthan gum (kan erstattes med feks johannesbrødkjernemel)
  • ca 65g smør (målte ikke – måtte energiøkonomisere og valgte å ta flytende bremykt på øyemål…)
Du trenger en foodprocessor/stavmixerbolle/tilsvarende. Begynn med å mose minimaisen til små korn. Deretter tilsettes egg og evt salt/søtt. (Jeg er en sånn tilhenger av “amerikansk” pizza, jeg…) Kjør det hele glatt i mixeren, før du tilsetter kokosmel, mandler og bakepro. Bland sammen, tilsett bakepulver og xanthan gum i neste runde. Til sist kommer smøret – bland godt.


Deigen blir temmelig klissete, så jeg anbefaler stor vætet silikonslikkepott – evt fuktige hender – for å spre den utover bakepapiret på stekebrettet.



Forstekes i 15 minutter på 175 grader.


Etter disse 15 minuttene tas pizzabunnen ut og dekkes med det du måtte ønske av fyll – denne bunnen er ganske robust, så jeg benyttet anledningen til å lesse på med bacon, kjøttbollesaus, paprika og masse ost. Toppet med et dryss oregano, selvsagt.


Deretter går det hele tilbake i ovnen i ytterligere 15 minutter. De siste 5 minuttene satte jeg på grill/varmluft.


-
Jeg er meget fornøyd med resultatet! Mm, søppelmat som ikke er søppel!

HELE pizzabunnen inneholder forresten ca 21g karbohydrat. Jeg fikk 9 stykker av den, hvor ett stykke er mer enn nok til et måltid for meg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg minimaispizza-small.jpg (319,1 KB, 50 visninger)
__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat