Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-12, 22:10   #1
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Beste sjokolademoussekake!

Denne er god, farlig god. Jeg har moderert den fra høykarbo til lavkarbo og puttet i litt ekstra, så orginaloppskriften er ikke min. Desverre husker jeg ikke hvor jeg fant den, men prøv den lell Bilde medfølger

300 g mørk sjokolade (jeg brukte 2 plater 86% og en 70% fra Freia)
150 g meierismør (jeg brukte usaltet)
1 dl sterk kaffe
4 plater gelatin
5 egg
110 g sukrin
Glasur:
150 g sjokolade (jeg brukte 86% fra Freia, med 1 ss jaconsirup).
2 dl fløte



Fremgangsmåte
Finhakk sjokoladen og ha den i en bolle. Skill eggene. Pass på at du ikke får eggeplomme i hvitene.
Bløtlegg gelatinen i kaldt vann. Smell smøret og hell det over sjokoladen. Rør til sjokoladen har smeltet og blandingen er blank og jevn. Klem vannet godt ut av gelatinplatene, løs dem opp i den varme kaffen og rør kaffen inn i sjokoladen. Tilsett eggeplommene og rør godt. Visp eggehviter og sukker til myk marengs. Vend marengsen inn i sjokoladeblandingen. Fyll sjokolademoussen over i en springform, 20 - 22 cm i diameter, kledd med bakepapir. Frys moussen i minst 6 timer, gjerne over natten.
Finhakk sjokoladen til glasuren. Kok opp fløten og hell den over sjokoladen. Rør til glasurene blir jevn og glatt med konsistens som sjokoladesaus.
Ta sjokolademoussekaken ut av formen, og hell glasuren over kaken. Kan også la den være i formen



Vedlagte bilder
Filtype: jpg sjoko.jpg (42,7 KB, 41 visninger)
__________________
Smør skiene med tålmodighet
komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat