Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 11:08   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Putter du mindre i munnen så brukes mindre også. Sammensetningen av det man spiser styrer hvordan hvert enkelt menneske bruker energien de tar inn. BMR er i beste fall en indikator for hva et normalt, friskt og slankt inaktivt menneske bruker på en gjennomsnittsdag. De tallene du finner i en BMR-kalkulator er en indikasjon, hvis man vil måle sin egen BMR så er det en omstendelig prosess.

Jeg helt enig med deg i at for å gå ned i vekt må man ha mindre energi inn enn det som blir forbrukt - det er bare ingen automatikk i at å spise mindre vil fører til mindre fett på kroppen. Kroppen styrer selv hva den bruker energi på, og vil den lagre så lagrer den - dette styres hormonelt. Og sammensetningen, samt måten vi spiser på, er med på å styre det hormonelle.

Hvis man kan spise mat som får kroppen til å tære på sitt eget fettlager så vil man kunne spise veldig få kalorier men samtidig ha en normal forbrenning.

Akkurat dette synes jeg er ett av de mest interessante temaene på forumet for tiden. JEG vet at jeg ikke kan spise det jeg vil av mengde på lavkarbo og gå ned - jeg holder vekta - men går ikke ned. Andre har ingen problem med å gå ned uten å veie og måle det de spiser, det kommer naturlig eller instinktivt eller hva man nå skal kalle det dette med inntaksregulering
Jeg leste også et sted (som jeg må finne igjen) at lavt D-vitamin hindrer fettforbrenning og øker fettlagringen... ikke ta det for god fisk før jeg finner igjen kilden til denne informasjonen, men det er interessant for meg som ligger og skraper i bunn av d-vitamin normalnivå-poolen

Når det gjelder HVA man spiser på lavkarbo - er det for de som sliter med å gå ned selv om de følger reglene for ketolyse eller skaldeman eller hva som helst VELDIG vanskelig å finne de rette justeringene for SIN kropp. Det tar mye tid og krever enormt mye kunnskap - i tillegg må man veie og måle, sjekke vekt, måleband, helst også fettmasse mm - og dette blir til tider uoverkommelig.

Jeg har også endret litt syn underveis på de 1.5 årene jeg har spist og tenkt lavkarbo. Før var det at kalorier trenger man ikke telle på lavkarbo. De største lavkarbo-guruene nevner knapt kalorier, selv om jeg ser at noen nå av og til smetter inn med en "inntak - uttak = +/- vektendring". Min bekymring er rett og slett om jeg ved å redusere kraftig på kalorier "sulter" kroppen min som iflg beregninger har et basalforbruk på 2300 kcal pr dag hvis jeg legger meg på et inntak på rundt 1200 kcal.

I tillegg leste jeg en artikkel i VOF om proteininntak. Der anbefales et inntak på 1 til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - 2 gram om du trener jevnlig (noen steder som er treningsrelaterte snakker om ØNSKET kroppsvekt, ikke nåværende kroppsvekt).Hvis man så tar utgangspunkt i proteininntaket pr dag, regner ut ca like mye fett i gram som protein og velger karbonivå man ønsker å ligge på, havner man ofte lavt i kalorier totalt sett (gjerne mellom 12-1400 kcal totalt). Kan dette være den ultimate beregningen for næringsinntak for alle oss om ikke går ned på lavkarbo fordi vi tydeligvis ikke har en naturlig stopp på mengde? Dette har jeg seriøst tenkt å forske nærmere på, og vil også høre litt med VOF om hva de mener om manglende vekttap hos en del som ellers spiser "korrekt" lavkarbo.

Jeg kommer nok mer tilbake til dette temaet - jeg har nemlig en plan...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat