Vis enkelt innlegg
Gammel 19-10-04, 14:34   #21
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Peanøttkjeks fra Fedon

Opprinnelig lagt inn av guro

Jeg har det slik at jeg ikke kan eksperimentere for mye med 'litt' mat oppskrifter - for noen må jo spise resultatene av eksperimentene. Det bør helst ikke være meg. Men det er endel julete ting jeg mener det burde gå ann å lage. Tenk om noen av dere hadde utprøvde lav-gi-karbo varianter av følgende ..

Havreflarn/Mandelflarn
Peanøttkjeks
Nøttetopper
Valnøttmarengs/Mandelmarengs
Mandelkjeks (Fedon har en oppskrift som jeg ikke har prøvd)
Kransekake

Tyttebær-krydderkake
Frukt/krydder formkake

.. det hadde vært kjekt gitt!

Guro, jeg har laget Fedons mandelkjeks - og de er nyydelige! Virkelig gode!

Jeg har også en oppskrift på peanøttkjeks fra Fedon (den mannen fortjener en klem, du) og den går så her:

PEANØTTKJEKS

1 dl sammalt spelt, fin
1 dl soyamel
1/2 dl malte peanøtter
1 ss fruktose
4 ss meierismør
1/2 ss vann

Pensles og drysses med:
1 sammenvispet egg
6 ss grovhakkede peanøtter

Stekes ved 180 grader i ca. 10 min. på midterste rille.

Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Smuldre inn meierismør og tilsett vann. Arbeid deigen glatt og fin og sett den kaldt i ca. 30 min.
Deigen trilles til en pølse og deles i 1/2 cm tykke skiver. Legg skivene på bakepapirkledd stekebrett, pensle dem og dryss hakkede peanøtter over. Stekes som anvist og avkjøles på rist.

Får du ikke tak i ferske, usaltede peanøtter, går det fint å skylle vanlige peanøtter. Husk bare å tørke dem godt før du maler dem.

Mmmarianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat