Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-09, 21:35   #24
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.



Men hva som er årsaken til disse skadene rår det vel uenighet om?

Jeg sier ikke at jeg har løsningen på noe, men å si at høyt kolestrol nærmest er sunt blir vel å ta i!

Som sykepleier er du sikkert vant til å måtte justere arbeidet ditt etterhvert som ny kunnskap om ulike sykdommer kommer fram. Heldigvis(?) går verden fremover hele tiden, ellers hadde vi fremdeles brukt Buffalosko (grøss).

Uenighetene rundt HKS dreier seg desverre mest om personlig prestisje for etablerte forskere og leger, økonomiske interesser fra legemiddelindustrien og uvilje til å akseptere ny kunnskap.

Den gamle forskningen var ikke god nok, og mange av dagens fagfolk ønsker ikke å gå i de samme fellene som for 60 år siden. På den tiden brukte man rene befolkningsstudier som grunnlag for anbefalinger. Men når man virkelig tar problemene inn i strenge kontrollerte studier, har man oppdaget skremmende feiltolkninger:
Eks: En kjempestor studie ble i fjor stoppet. Man ønsket å forebygge HKS hos diabetikere gjennom å teste ulike mengder insulindoser. Istedet for å blir bedre, begynte forsøkspersonene å dø mer av HKS! Det samme skjedde da man ville teste ut langtidseffektene av hormontilskudd mot overgangsplager hos kvinner i overgangsalderen, noe som har blitt anbefalt i en årrekke både i USA og Norge. Noen år inn i studien måtte de avbryte fordi kvinnene som tok hormontilskud fikk alarmerende mer HKS, brystkreft, slag og demens! Tenk at man tar sjanser med andre menneskers liv heller enn å revurdere sitt eget standpunkt!

Denne nye kunnskapen om kolesterol er derfor gjennomtestet og blitt kjørt gjennom "kjøttkverna" for virkelig å være sikre på hva man anbefaler. Som vanlig er Norge litt sent ute med å akseptere ny kunnskap, og myndigheter generelt er naturlig nok alltid sist med å godkjenne nye helseråd.

Gamle mennesker med høyt kolesterol lever faktisk lenger enn gamle mennesker med lavt kolesterol. Lavt kolesterol innebærer høy risiko for andre sykdommer som f.eks kreft og hjerneblødning.

Jeg skjønner kjempegodt at det er vanskelig å akseptere når det er stikk motsatt av det vi alltid har lært - men det er nettopp derfor det er så viktig! Helserådene vi får gjør oss sykere enn vi trenger å være!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat