Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-10, 11:57   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Høyfettkosthold og utholdenhet

Det er helt tydelig at det er flere oppfatninger ute å går, og av det trekker jeg slutningen av at vi er alle forskjelige.
Men det brukes litt begrep om hverandre, og det råder visst litt forvirring om hva en muskel bruker som energi. Glukose, fettsyrer og ketoner spaltes alle ned til ATP, som er det drivstoffet en muskel bruker for å utføre arbeid. Kreatin fosfat kan brukes, men varer svært kort, det er snakk om sekunder. En styrkeløfter bruker ofte en del av det, da han ufører de tyngste sett med 2-3 reps.
Av de overnenvte er det Ketoner som gir mest ATP per enhet, deretter fettsyrer, og sist glukose. Etter en god del innkjøring, virker det som om kroppen min nå mister både styrke og utholdenhet da jeg bruker karbo istedet for fett. Jeg oppdaget at melkesyre er en såpass skadelig ingrediens, at over tid vil det kunne skade kroppens endokrine system, og føre til stagnering og sykdom. Astma og lignende kan relateres til hard trening med påfølgende syre belastning. Pr definisjon er det ingenting som tilsier at melkesyre har noen positiv effekt på max ytelser, men det er påvist av alle som trener, at det gir en lammende effekt på muskelen,og ytelsen må reduseres.
Det finnes profesjonnelle bodybuildere som trener med fett og er i Ketose, men ingen meriterte så vidt jeg vet. Grunnen er nok ganske enkel den at kunnskapen som råder henviser til et skadelig høykarbo kosthold. Man kan spørre seg- våre forfedre som jaget og drepte kjempehjort og mammuter- var de svake og med dårlig utholdenhet?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat