Vis enkelt innlegg
Gammel 05-09-17, 22:03   #1
RuneTh
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2017
Innlegg: 4
RuneTh er på en erverdig vei

Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?

Hei!

Jeg har nå begynt på lavkarbo igjen. Da jeg sluttet sist smalt jeg jo opp igjen. Så nå er det ny runde + at det skal bli permanent denne gangen, forhåpentligvis.

Hvertfall, sist gang fikk jeg helt stygga på de der eggebrødene med frø. Så det har jeg ikke så fryktelig lyst å bake. Jeg ser det er masse brødoppskrifter her, har gått gjennom nooen, men kanskje noen har en på lur som kan passe følgende kriterier:

*Helst ikke fiberhusk, eventuelt veldig lite. Brødene blir saftige/våte av det, og det verste jeg vet er våte brød.

*Helst ikke mer enn maks 2 egg, dersom det er egg i oppskriften. Eggesmaken fikk jeg nok av sist gang.

*Ikke glutenmel. Får forstoppelse av gluten.

*Helst med gjær. Men det kan man jo bare bryte nedi røra selv uansett, så sånn sett kan det være det samme. Synes ikke det blir brød uten gjær, men mer som irsk sodabrød, som er helt forferdelig. Så gjær må det være, om så i tillegg til bakepulver, kun for smakens skyld.

*Helst ikke for dyre ingredienser, som mel av valnøtter og denslags eksklusiviteter. Har litt dårlig råd.

*Helst ikke med ingredienser man må spesialbestille, men som finnes å få tak i enten i dagligvare, helsekost eller apotek. Men samtidig så er det ikke allverdens jobb å bestille heller, såfremt det er ingredienser som gjør lavkarbobrød mye bedre.

*Uten/lite linfrø og solsikkefrø (pga cyanid i linfrø og kadmium i solsikkefrø).

*Brødene bør kunne oppbevares i romtemperatur og ikke i kjøleskapet. Iskalde brød er ikke noe særlig. Men forsåvidt, man kan jo skjære de opp og ha i fryseren for å ta opp etterhvert.

*Helst ikke for mye mandler. Har lavt stoffskifte, og såkalte goitrogene matvarer, som mandler, skal man holde seg unna da de senker stoffskiftet. Men det er umulig å holde seg unna alle, og særlig på lavkarbo. Men brødet bør altså ikke bestå av nesten kun mandelmel.

Mon tro om det finnes noen brødoppskrifter der ute som kan passe? Det trenger ikke være i form av klassiske norske grovbrød. Det kan like godt være brød som focaccia, grove muffins, rundstykker, flate briks, grove polarbrød. Ja, uansett, bare det er noe brødliknende. Knekkebrød også, om det er noen som har oppskrift på noe som likner Wasa Husman eller andre slags som ikke er klassiske lavkarbo fiberhusk-frøknekkebrød (som man blir fort veldig lei av).

Jeg har kjøpt brød på Rema som heter..., ja, nå står det stille. Funksjonell mat, fiberbrød, eller noe sånt. Ganske dyrt, men. Har lagd flate rundstykker av brødmiksen, med sesamfrø oppå, og revet ost og noen gresskarfrøkjerner inni. Aner ikke om de er gode eller ikke. Har ikke tenkt å smake før i morgen. Fant ut sist gang at alt av brød med frø blir helt grusomme når de er nystekt. De må sette seg til dagen etter, og smaken blir totalt forvandlet. Hold nemlig på å kaste et parti knekkebrød lagt etter en oppskrift her. De skulle liksom bli nydelig, ble det sagt. Men fy hvor fæl! Helt ekstremt. Heldigvis gikk de ikke rett i søpla. Tenkte å forsøke én gang til før jeg kastet de. Og da var de faktisk helt nydelige! Så jeg har lært at lavkarbobakst må sette seg over natta, ellers er det uspiselig. Det kan sikkert variere fra oppskrift til oppskrift. Men disse egg- og frøbrødene er også uspiselige som nystekt.

Jeg vurderer faktisk å lage egg-/frøbrød. Gikk lei av de sist, men kanskje det er på scratch igjen siden det er et par år siden. Men jeg har nemlig et tips der. Og det er å kyle oppi litt gjær. Da blir de langt mer som vanlige brød i smaken.

Et annet tips er å tilsette vanlige peanøtter i frø-/nøtteblandingen, en neve kanskje, og så grovmale det hele. Da blir det mer som grovbrød og peanøttene gjør at smaken blir mye bedre, uten at man egentlig kan smake at det er peanøtter i brødene.

Ja, og da lurer jeg på en annen ting. Den eggesmaken jeg først ikke la merke til, men som ble mer og mer fremtredende etter X antall brød, helt til jeg ikke klarte det mer. Den smaken vil jeg jo helst unngå. Men mon tro om det er eggeplommene eller -hvitene som lager eggesmak? Kanskje begge deler? Om det er plommene, så har jeg sett at de har litersflasker med eggehviter i rimelig i Sverige. Så kanskje det blir bedre brød av eggehviter enn hele egg?

Det er jo nettopp brød som er det største problemet på lavkarbo, synes jeg. Men det finnes sikkert noe smart ett eller annet sted. Folk har jo eksperimentert i det uendelige.

Forresten så jeg på Coop i Sverige (jeg bor nært grensen) at de har fått lavkarbospaghetti og annen pasta. Jeg var tenkt å kjøpe, selv om jeg ikke hadde begynt på lavkarbo da jeg var der. Men planene om å begynne igjen har jo vært der hele tiden. Grunnen til at jeg ikke kjøpte var at pastaen var fra Kina. Og jeg stoler ikke helt på kinesisk mat. Har sett litt for mye skrekkelig på Youtube. Men for de som våger, så har de altså det. Lagt av noen bønner, om jeg ikke husker feil. Sikkert soyabønner. Jeg tror faktisk jeg skal våge meg å kjøpe dette kinaproduktet likevel. Har jo lyst på spaghetti bolognese

RuneTh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat