Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-09, 19:34   #12
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Filler'n - slutt på morgenkaffen

Stjålet fra "SnartMamma", det søket som kom opp først;

* I kaffe heter det oppkvikkende stoffet koffein. Samme stoff i te heter tein. Mengden tein varierer fra tesort til tesort. Hva det kommer av vites ikke, men den oppkvikkende effekten av tein kommer langsommere enn den oppkvikkende effekten av koffein. Til gjengjeld varer den lenger. Te er derfor mer oppkvikkende enn kaffe.
kilde; http://gammel.viover60.no/helse/art.01/te.html

* Grønn te inneholder mindre koffein enn svart te, og inneholder mye mer anti-oksidanter og vitaminer.
kilde; http://teaandcoffee.no/Frames/Frameset.Bla.bla.html

* Rooibos-te (afrikansk te), er koffein/tein-fri. Fås kjøpt på vanlig dagligvareforretning.

* Jeg kjøper te på helsekosten som er uten koffein (tein). De har en serie med masse forskjellig! Absolutt å anbefale!
Den heter London Fruit & Herb Company!

* Nypete inneholder vel ikke koffein(tein). Og slike fruktteer i løsvekt er koffein/teinfrie.

* Yogi Tea har også mange fine urteteblandinger som er helt uten teblader, og uten koffein. Jeg liker ingefær og sitron, lime og peppermynte, Sweet Chili, blant annet

* Fruktteer i løsvekt er ofte aromatisert svart te, så da er det helt naturlig at det er koffein i dem. Men det er lurt å vite hva man er på utkikk etter. Selv liker jeg ikke te fra tebusk, om den er hvit, grønn eller svart, så jeg holder meg til urteteer, men i små mengder.

* Når jeg sier frukt-te så mener jeg de typene som rett og slett er tørket frukt. Det blir jo nesten som oppvarmet saft, men det er jo te.. Står i allefall sammen med alle de andre løsvekt-te'ene.
Fruktte inneheld ikkje koffein. Med mindre det er type "Smaksatt sort te med mango". Sjølv om det er mango i, so er det framleis koffein i. Men fruktteer som nypete, "Bestemors hage", "Caipirinha", "Berries of the garden", tyrkiske fruktteer inneheld ikkje koffein.

* Urtete inneheld heller ikkje koffein. Men urter har til gjengjeld ganske mange artige egenskaper, og det er som regel det man bruker urter til. Så rådfør deg alltid med medisinsk utdanna viss du er redd for om urteteen din er farleg eller ei. Som oftast vil han ikkje vere det. Men nokon bør ein halde seg unna. Slik som brennesle- og kjerringrokk-uttrekk som virker vanndrivende.


* Chai-te (i Noreg) er basert på svart te smaksatt med forskjellige krydder. So den inneheld og koffein. Men indisk ekte Chai er basert på berre krydder og urter.

Sånn går no dagan...

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat