Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-17, 09:07   #5
frkgressløk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2017
Innlegg: 13
frkgressløk er på en erverdig vei

Sv: Lifesum viser feil? Hvordan få i meg mer fett (tåler ikke egg og melk)?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Hovedfunksjonen til protein er og vedlikeholde og bygge muskler. Trener du så mye som du gjør, så trenger du mer protein enn en stillsittende person. Sånn er det.
Nå kjenner jeg ikke spesifikt til matplanen din, men som multiallergiker selv (gluten, soya, eggehvitte, melkeprotein, mandler, nøtter, torsk, skalldyr og gjær)så vil jeg si at det er ikke problem og få i seg nok fett.
Jeg har også irritabel tarm.
Fett hos meg kommer hovedsaklig fra fet fisk, fett kjøtt, avocado, eggeplommer, fet kokosmelk, gode oljer og frø. Jeg spiser veldig mye, 3500 kcal pr dag og 350 + fett. Karbohydratene er 5 pr måltid, maks 25 i døgnet. Jeg spiser for mye protein etter tabellene der ute, fordi kroppen min velger av en eller annen idiotisk grunn og spise opp musklene mine Vi skal vel i utgangspunktet ligge på ca 1,5 g protein pr optimal kroppsmasse. Jeg er bare 41 kg, men spiser 150 + g protein.
Ved store mengder protein er man litt redd for nyrene så nyrene mine sjekkes ved blodprøver jevnlig, men de er helt topp og jeg får tommelen opp fra både lege og ernæringsfysiolog
Om kroppen får for lite næring i form av fett eller karbohydrater, så kan kroppen omdanne protein til energi, men prosessen er krevende for kroppen/nyrene. Får man nok fett/karbohydrater, så vil overflødig protein kunne bli lagret som fett i kroppen.

Tåler du forresten ikke eggeplomma heller? De aller, aller fleste som er allergiske mot egg er allergiske mot hvitten.

Tusen takk for svar!

Da skal jeg ikke henge meg så mye opp i proteinene.

Ser at vi har mange av de samme allergiene, jeg tåler heldigvis nøtter og torsk, da, men det er noen grønnsaker jeg ikke tåler. Brokkoli har jeg hatt utslag på før, men etter at jeg starta på lavkarbo, så tåler jeg det!

Så bra at nyrene dine tåler det! Trist at musklene dine forsvinner når du spiser riktig. Litt av en utfordring. Stå på!

Jeg tror ikke det. Har holdt meg helt unna egg i 10 år, og frister ikke akkurat å teste om jeg tåler eggeplomma nå, klarer ikke tanken på egg. Ble så dårlig før, og bare lukta av nystekte vafler eller annet med egg gjør meg kvalm... Jeg har alltid trodd at det var mer vanlig å være allergisk mot plomma.

frkgressløk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spør Thor-kostplan/ketolyse Svar med sitat