Vis enkelt innlegg
Gammel 28-03-09, 00:08   #9
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Torsk med bacon og blomkålstappe fra Aftenposten

Oljer bør brukes til kalde retter, til dressinger o.l. Rapsolje vet jeg ikke noe særlig om, men jeg vet at vegetabilske oljer generelt er kjemiske produkter som er fremstilte med høyt trykk, ekstrem høy varme og man bruker bensin (katalysator) til fremstillingen. Dette fettet blir tjukt, brunt og illeluktende, og man må bruke kjemikalier for å få det flytende. Så må man bruke blekemiddel, fargestoffer og parfyme (aroma) for å få det til å ligne og lukte som ekte naturprodukt.

Denne oljen blir sendt til to store industrier i verden: Kosmetikk- og næringsmiddelindustrien. Så det som ikke blir matolje eller margarin, havner i beauty-bagen vår.

Det som også er litt ekkelt med matoljer, er at kroppen vår ikke kjenner igjen den typen fett - cellene våres kjenner ikke igjen det og kan heller ikke nyttiggjøre seg fettet. Det gjør bare ugang.

Olivenolje er nestbest, meierismør og kokosfett er best sies det. Rapsolje er sikkert bra det også - jeg aner ikke. Noen mener det er en grei fordeling av omega 6 og omega 3 fettsyrer i den. For meg kan jeg ikke skjønne at rapsolje er annerledes enn f.eks. solsikkeolje. Raps er jo de gule blomstene man ser bønder dyrker, og jeg skulle tro fremstillingen av rapsolje ikke skiller seg spesielt mye fra vanlig matoljefremstilling.

Dette ble mye om olje i en oppskrift-tråd, altså... Burde kanskje skrevet dette et annet sted...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat