Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-13, 18:24   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken retning?

Kanskje gjøre det så enkelt og sømløst som overhodet mulig, i starten? Pasta og ris er jo problematisk - når det er uaktuelt å erstatte det med strimlede/"risede" grønnsaker av noe slag, kan det kanskje være verd å teste shirataki-nudler/ris (fås nok fra flere forhandlere nå) - det er ikke den mest superøkonomiske løsningen, men om det må til for å få kostomleggingen til å fungere, er det vel muligens verd det.

Fint brød kan man forsøke å bake en lavkarboerstatning for (finnes i alle fall flust av oppskrifter, men det er nå sånn at det ikke kommer til å smake som, eller ha samme tekstur som, "ordentlig" brød) - eller teste noe av ferdig-lavkarbobrødet som finnes i forskjellige butikker nå, men jeg tror ikke noen av dem kvalifiserer som lyst brød.

Ost og skinke er jo super-lavkarbomat allerede, og, tja, jeg ville tatt med bananen også, om det ikke er helt abnormale mengder det er snakk om. (Når ketogent ikke er målet uansett, så er det rom for en banan her og der!) Eventuelt kutte den ut senere dersom problemer oppstår. Sjokopålegg kan lages av hasselnøtter og smeltet sukkerfri sjokolade eller kakaopulver og søtning (og blir veldig, veeldig godt) - eller kjøpes ferdig av merket Damhert på mange helsekostbutikker, tror jeg.

Rent kjøtt og kylling er jo også helt supert. Ekstra supert om det blir med litt fett i kjøttstykkene.

Fun light og lettbrus er også greit inntil det evt viser seg å ikke være det.


Når "ting man er villig til å spise" er såpass begrenset i utgangspunktet, tenker jeg at den naturlige starten er å bytte ut det eksisterende utvalget med sunnere erstatninger der det er rom for det, og forhåpentligvis på den måten oppnå en motiverende start på vekttapet - motivasjon til å "øve" på feks grønnsaker og vanndrikking, kanskje? Sakte men sikkert?


Av relevant lesestoff tenker jeg litt på Lutz ("Bedre uten brød") eller kanskje Fedon. Relativt moderate retninger med rom for litt frukt og/eller brød.


Sånn tenker jeg! Vet det er vrient med matsære rutinedyr.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat