Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-12, 10:46   #1
Tynnihodet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Tynnihodet er på en erverdig vei

Mageproblemer og lavkarbo, forskning

Hei. Jeg har lest i mange tråder her at mange som har slitt med irritabel tarm/kroniske mageproblemer blir bedre av lavkarbo. Jeg begynte selv for to måneder siden på en ketogen variant av lavkarbo for å gå ned i vekt, og oppdaget bedring i mageproblemene bare som et lykketreff. Dessverre har jeg samtidig vært ganske slapp, og jeg fant ut at jeg skulle øke inntaket av grønnsaker for å få skikk på dette. Mer grønnsaker er jo noe det reklameres stort med. Dessverre krasjet magen da. Og så fant jeg ut at jeg skulle sjekke litt om det finnes forskning som kan forklare disse mekanismene. Kom da over FODMAP, som forskere ved Monash-universitetet i Australia, Haukeland sykehus m.fl. har forsket på. De avviser at irritabel tarm er psykosomatisk, og har kommet frem til at folk med dette problemet ikke har evnen til å bryte ned fruktose i tarmen på normalt vis. De har også kommet frem til en ja- og en nei-liste for mat, samt at folk ofte blir bedre på ekstrem lavkarbo fordi man automatisk eliminerer mange av matvarene som utløser mage- og tarmproblemer (som hvetemel og laktose). Derimot kan ikke folk med irritabel tarm pøse på med store mengder grønnsaker og holde seg friske. Grønnsaker som brokkoli, kål, blomkål, løk m.fl. som mange lavkarboentusiaster spiser, gjør faktisk vondt verre dersom man har irritabel tarm, mens tomater, paprika, og faktisk hvit ris og hvite poteter går bra. Inntaket av grønnsaker må også begrenses sterkt, så fem-om-dagen er en dårlig idé hvis man skal kvitte seg med mageproblemer. Jeg synes dette er veldig interessant, ikke minst fordi forskningen virker solid, og man lett kan bli styrt av folkelig kunnskap mer enn eksakt viten når man forsøker å eliminere mat fra dietten. For eksempel er det bedre for folk med irritabel tarm å spise gulrot enn asparges, noe som jo ikke stemmer med slankefilosofien i lavkarbo om under/over jorda. Legger bare ved en lenke fra Forskning.no om forskningen, men det finnes komplette oversikter over matvarer og mengdebegrensning ute på nett. Noen som har prøvd FODMAP-prinsippet selv? Jeg kommer i hvert fall til å følge det fremover, i første omgang i en lavkarbovariant, da jeg ennå skal litt til ned i vekt. Sjekk ut: http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295541

Tynnihodet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - ketolyse Svar med sitat