Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-11, 14:29   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Å steke kjøtt

Opprinnelig lagt inn av tmd, her.

Jeg sliter litt med å få kjøttet mørt nok når jeg steker det. Biffstrimler blir alltid seige, det samme med biffen. Noen som har gode tips/oppskrifter?


Mørheten har jo også med hvor på dyret biffen kommer fra og om den er blitt mørnet nok før bruk. Hjelper ikke å steike kjøttet riktig, dersom det er dårlig kvalitet i utgangspunktet. Selv har jeg merket at billig kjøtt ofte er dårlig mørnet.

Når det gjelder steiking, så er det om å gjøre og ikke steike for lenge (grå gjennom - gjennomsteikt) da blir biffen ofte tørr og seig. I tillegg er det viktig at biffen får ligge og hvile (jevner ut kjøttsaftene og forsetter egentlig steiekprosessen en liten stund) noen minutter før du skjærer i den, det samme gjelder for biffstrimler. Steik de, men ikke helt igjennom legg de til side, lag resten (f.eks saus, grønnsaker mm) og ha så oppi strimlene rett før servering. Dersom du steiker strimlene for mye er faktisk beste rådet og koke de møre, men det tar tid.

Godt tips for å få en medium steikt biff er: Pannen skal være varm og smøret skal begynne å bli brunt før du legger biffen oppi. Biffen bør ha ligget i romtemp. minst en halvtime før steiking. Skru litt ned på varmen når biffen er oppi, men ikke for langt ned da blir panna for kald. Når du ser at kjøttsafta begynner å piple til overflaten, snur du biffen og steiker til du nok en gang ser kjøttsafta piple (tar kortere tid en den første siden). ta biffen til side og la den hvile minst 2-3 minutter før servering.

Lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat