Vis enkelt innlegg
Gammel 02-04-11, 15:07   #19
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Å steke kjøtt

Mange gode tips ang. mørning av kjøtt. Her kommer mine tips.

1. Du kan gni kjøttet inn med bakepulver la det ligge i noen timer, da blir det mørt. Husk å skylle bort etterpå og tørke kjøttet godt.

2. Vanlig biff stekes raskt på hver side, la biffen stå litt og sette seg før severing, men da er pannen trukket til side.

3. Grytekjøtt eller kjøtt som brukes til gryteretter, kuttes i passe biter, brunes i små porsjoner slik at det dannes stekeskorpe, krydre så etter eget ønske. Ha på vann og evt. litt løk og la det stå og småputre under lokk i minst 2 timer, det er den tiden kjøttet trenger for å bli skikkelig mørt. Følges dette, får du ALLTID mørt kjøtt som smelter på tunga

4. Alt kjøtt skal ikke ha salt på seg før det har dannet stekeskorpe, da salt trekker ut saften fra kjøttet og det kan bli tørt og seigt. All annen krydder kan tilsettes før steking, salt etterpå.

Håper at noen fikk litt nyttig info av dette, for ingenting er jo så godt som en gryterett med nydelig mørt kjøtt.

P.S. jeg skal faktisk ha gryterett ikveld Den skal snart påbegynnes slik at kjøttet kan stå og putre for seg selv til det blir nydelig mørt.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat