Tråd: Pitabrød
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-08-10, 14:37   #1
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Pitabrød

Pitabrød

Ingredienser:
1,5 dl lunkent vann
25 g fersk gjær (0,28 kh)
1 ss Fiberhusk
1,5 ss olje
1/2 ts salt
40 g revet ost
60 g glutenmel (12 kh)
55 g bakemiks (4,4 kh)

Fremgangsmåte:
Smuldre gjæren i bakebollen, hell på fingervarmt vann (37-40 grader) og rør til gjæren er oppløst. Tilsett fiberhusk, rør om og la blandingen stå i ca 10 min.

Tilsett olje, salt og ost, og deretter melblandingen. Elt deigen kraftig (jeg elter i ca 10 min med håndmikser med eltekroker).

Del deigen i 5 "boller" og la de heve på stekeplaten i 40 min, med litt glutenmel under og plastfolie over.

Trykk de hevede bollene helt flate på brettet (de "blåser" seg opp i ovnen), bruker du plastfolien mellom bollene og hånda er det enkelt å få de flate.

Putt brettet rett i varm ovn (210 grader ved varmluft).

Skal du bruke pitabrødet med en gang steker du de i ca 10-12 min. La de hvile litt før du bruker en skarp kniv og skjærer en lomme i de.

Pitabrødene er også fine å fryse, da holder det å steke dem i ca 8 min før du avkjøler dem og putter dem i fryseren.
Ta brødet rett fra fryseren og inn i kald ovn. Sett ovnen på 190 grader (varmluft) og la de stå noen minutter.

Hvert pitabrød inneholder ca 3,3 kh.

Bilde nr 1:
-deigen delt i boller, og satt på stekeplate dekket med mel
-etter 40 min heving
-trykket flate
-ferdig

Bilde nr 2:
-pitabrød med gresk kjøttkake, tzatziki, salat og tomat
-pitabrød med ost, skinke, salat og tomat
-pitabrød med roastbiff, salat, løk og remulade

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Pita01.jpg (99,9 KB, 452 visninger)
Filtype: jpg Pita02.jpg (108,1 KB, 556 visninger)
__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat