Vis enkelt innlegg
Gammel 16-10-08, 23:00   #9
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Acrylamid i brød, poteter og hvetemel ... (kreftfremkallende ...)

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Åh, nå skjønte jeg det. Takk Så det er oksygenet som må til for at akrylamid blir dannet?

At det å steke mat er kreftfremkallende mener jeg å huske har vært diskutert for flere år siden også. Hvis akrylamid er noe som oppstår naturlig i mat/kjøtt når det tilberedes - hvordan kan det være usunt da? Jeg tror det er bedre å spise en stekt kotelett med akrylamid enn kokte poteter uten akrylamid. Jeg forstår ikke helt hvordan man har kommet fram til en sånn konklusjon.

Men det står i artikkelen: "(...), men ikke enda vet forskerne nok til å kunne advare mot enkelte matvarer. Det alle venter på nå er rapporten amerikanske forskere kommer med i 2009".

De har altså ikke kommet fram til noen konklusjon, da? De produktene man lister opp er jo i utgangspunktet veldig usunne - så hvor kommer den akrylamiden fra? Er det naturlig i disse produktene? Da er det jo bare enda en sabla god grunn til å ikke tøtsje brød, kjeks og andre industriproduserte korn og potetprodukter.

Ja.

Selv om akrylamid er "naturlig," er det likevel assosiert med kreft, likesom blåsyre er assosiert med død.

De handler om forbedring. Spiser du fårikål, får du null akrylamid. For moderate lav-karbere, handler det om å få den sunneste karbohydrat-kilden. Insulin er ikke alene slemt (det er bl. a. proporsjonalt med serotonin). Våre forfedre spiste rotfrukter. Å spise en potet på lavkarbo er ikke som å spise en potet på husmannskost med mettede glukose-lager.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat