Vis enkelt innlegg
Gammel 07-10-12, 09:55   #2
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Helsen til jeger/sankere vs tidlig landbruksfolk

Interessant artikkel! Jeg tror at artikkelen peker på nøkkelen til det moderne menneskets forfeilede kosthold - vår avhengighet av jordbruk og kornprodukter. I mitt hode virker det skrekkelig logisk at man forsøker å løsrive seg fra å være prisgitt det naturen til enhver tid finner det for godt å tilby. Jordbruk og husdyrhold ble jo raskt ganske populært og spredte seg over store deler av kloden, og det er få samfunn i dag som lever som jeger-/sankerkulturer.

Svært interessant at den bedre tilgangen på mat (iallefall i lange perioder) gir større utslag av mangelsykdommer - det sier vel noe om kvaliteten på den tilgjengelige maten. Slik jeg oppfattet artikkelen opplevde jeger-/sankerfolket sesongavhengige sultperioder, og dette har nok i stor grad vært motiverende for å forsøke og etablere et mer stabilt næringsgrunnlag. At sultperiodene ble mer alvorlige når avlingen feilet ble sannsynligvis oppveiet av at det gikk lengre tid mellom dårlige år - og da var vel populasjonen også vokst til et punkt hvor jakt/fiske/planteføde ikke lenger hadde mulighet til å fø hele befolkningen som en erstatning for en dårlig avling.

Hvordan vi skal løse matvareforsyningen for moderne mennesker er meg en gåte - vi er jo altfor mange! Jeg tar på ingen måte til orde for å desimere jordens befolkning, men det er jo åpenbart på tide å tenke nytt (eller - øh - gammelt) i forhold til hva slags næring vi inntar.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat