Tråd: Smørpletter
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-14, 15:43   #10
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Smørpletter

Dette er en halv oppskrift ift. orginalen, fordi det er en test



Ingredienser
150 g mandelmel
75 g kokosmel
½ ts fiberhusk (frivillig... kunne sikkert tatt mer, men var redd det ble tørt)
75 g lavkarbomelis (sukrin og stevia) eller annen ønsket søtning

en god dæsj vaniljepulver (evt. vaniljesukker for den som tåler det)
175 g smør


Fremgangsmåte
Bland kokosmel, mandelmel, fiberhusk og melis. Tilsett smør og kna sammen deigen (jeg syns det er greiest å bruke nevene, som når man lager paideig). Form et par ruller på ca 4 cm i diameter og legg dem i plastfolie. La deigrullene stå kaldt til de blir harde (ca 1-2 timer).

Ta deigen ut av plasten, skjær rullene opp i skiver på ca. 0,5 cm med en skarp kniv og ha dem på bakepapirkledd stekeplate. Stek kakene midt i ovnen ved 180°C i 10 min. Kakene skal være lyse med litt farge i kantene. Avkjøl på rist.


Jeg har ennå ikke stekt kakene mine, men jeg har laget deigen, og den virket smidig og grei. Jeg er veldig spent på hvordan kjeksene blir! Jeg er veldig usikker på melismengden, siden lavkarbomelis har litt annen konsistens enn sukkermelis eller ren sukrinmelis. Fargen på deigen er naturlig nok mørkere enn kakene jeg husker fra barndommen. Men hvis smaken og konsistensen er i nærheten av det jeg husker, blir jeg rett og slett LYKKELIG! Jeg får bare vente og se!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat