Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-12, 17:38   #18
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Familiebasert behandling av fedme hos barn

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Føler for å klippe ut hva målet med studien var: Målet med dette ph.d.-prosjektet var å finne ut mer om atferd og selvbilde hos barn med fedme og å evaluere effekten av et behandlingsprogram for familier med barn med fedme.

De ønsker altså å finne ut mer om sammenhengen

I forskningen her er det ingen som sier noe om en definitiv årsakssammenheng. I slik type forskning vil man som regel ha noen hypoteser man tester på bakrunn av slike funn.

Videre så er det ganske så interessant at du så kjekt avfeier at aktivitet ikke er nødvendig for å gå ned i vekt eller være normalvektig.

Men men, jeg oppfatter et øsnske om å kverulere, og jeg ønsker ikke dette.

Jeg og noen andre her sier at man ikke kan konkludere med noen årsakssammenheng utifra observasjonsstudier. Er du uenig i det? Jeg sier ikke at observasjonsstudier er bortkastede.

Jeg føler at det jeg prøver å forklare har gått inn det ene øret og ut det andre. Det virker som at du fortsatt ikke ser forskjellen på sammenheng og årsakssammenheng. Observasjonsstudier kan vise en sammenheng, men det kan være tilfeldig sammenheng. Årsakssammenheng betyr at en reduksjon/økning av det ene vil påvirke det andre i en kontrollert studie - en intervensjonsstudie. Det er fortsatt ikke alltid så lett å konkludere med hvorfor noe virker, slik som statiner. De reduserer risikoen for hjertesyke unge menn (men ikke kvinner eller gamle menn), men hvorfor vet vi ikke. De hemmer produksjonen av kolesterolet (som er en negativ effekt), men de gjør andre ting i kroppen også.

Jeg avfeiet at aktivitet er nødvendig for å gå ned i vekt, ikke avfeiet at det ikke er nødvendig. *kverulere*

Men fra spøk til alvor, denne tanken om at aktivitet er viktig for å holde vekta kommer fra "spis mindre eller tren mer"-metoden. Dette har de jo misjonert i ca 30 år nå, og den fungerer ikke.

Hvordan kan du antyde at det er nødvendig når det er nok av eksempler her på forumet om folk som har gått ned i vekt uten mosjon? Og når det er nok av slanke folk i verden som ikke trener? Trener man mer, så øker apetitten og man vil spise mer. Men for all del, det øker insulinsensitiviteten som gjør det lettere å gå ned i vekt hvis man er insulinresistent og ikke spiser lavkarbo.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat