Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-12, 18:02   #20
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

S-A-TPO 358* Normalverdi <=40 Her står det bemerket: Sees oftest ved Hashimoto tyreoiditt og Graves sykdom. Økt forekomst også ved andre autoimmune sykdommer.

Anti-TPO betyr vanligvis at du har den autoimmune varianten av lavt stoffskifte, Hashimoto. I praksis betyr det at din egen kropp produserer antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen og disse ødelegger gradvis kjertelens mulighet til og produsere FT4 selv.

HbA1c 5,7 Normalverdi 4.0-6.0

Langtidsblodsukker; ok

B12 434 Normalverdi 150-700


CRP 6,5 Normalverdi 0.00-5.0

Infeksjon?

Ferretin 39 Normalverdi 10-170

Fremdeles noe lavt

Folat 23,8 Normalverdi 7,7-25,0

Fritt T3 3,2 Normalverdi 3,1-6,8

Veldig lavt!!!! Kroppen din trenger mer stoffskiftemedisin. Kanskje vil Liotrijodin være en mulighet i tillegg til Levaksinen

Fritt T4 14,5 Normalverdi 11,00-22,00

Denne er også lav. Virker litt merkelig med så lav FT4 i forhold til den massive dosen Levaksin du tar.

FSH 9,3 Normalverdi 1,0-12,00

HDL-Kolestrol 1,3 Normalverdi 1,0-2,7

lik som sist

Kolestrol 8,9 Normalverdi 3,3-6,9

LDL kolestrol 6,7 Normalverdi 1,5-4,8

denne har økt fra 5,9

LH 8,7 Normalverdi 1,0-14,0

Når det gjelder kolestreolet, så sies det bl.a. på diabetes.com at når man går kraftig ned i vekt, så er det helt normalt at kolestreolet stiger fordi fettet i kroppen blir først skyllet ut i blodet før det forsvinner, og at det vil stabilisere seg etterhvert.
På stoffskifteforumet sies det at et forhøyet kolestreol betyr at det er plass og behov for mer stoffskiftemedisin.
Jeg ville nok bedt om en apo-test for og sjekke partikkelstørrelsen på LDL. Typisk når man lever lavkarbo så får man store fluffy og helt ufarlige LDL-partikler, men litt for mange leger gidder ikke sjekke det, i stedet skriver de ut statiner.
Statiner i seg selv er så omstridt og har ødelagt for så mange, så personlig ville jeg gjort alt jeg kunne for og unngå dem. Kanskje heller begrense det animalske fettet og heller bruke mer av f.eks. kokosolje?

Stoffskiftet ditt er svakere enn ved sist prøver. Ser ikke TSH på listen din, men både FT3 og FT4 vitner klart om at du er underdosert for stoffskiftet og dette vil bl.a. føre til at kolestreolet øker.
Jeg synes du bruker massive doser Levaksin og likevel blir stoffskiftet svakere. Kanskje er du en av dem som ikke responderer skikkelig på Levaksin (jeg rekner med at du ikke tar jern og Levaksin samtidig? Jern ødelegger virkningen av Levaksin), eller kanskje vil det være bedre og ta Levaksin om kvelden i stedet for om morgenen? Kanskje vil kombinasjonsbehandling hjelpe, eller kanskje bør du vurdere naturthyroid.
Jeg ser at du enda tar en dose på ukedager og dobbel dose i helga. Dette er absolutt ikke og anbefale! Jevnest mulig dose hver dag er det optimale.
Jeg er på litt tynn is når det gjelder hva som bør gjøres, og anbefaler på det varmeste og legge ut prøvetallene tatt både i mai, i oktober og nå på http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ og be om råd der. Der finner du mange av oss stoffskiftesyke som etter beste evne prøver og hjelpe hverandre, og jeg vil tro du vil få mer kompetent hjelp enn fra meg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat