Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-05, 17:17   #15
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Takk for at du tror jeg kan mye!

Saken er vel den at jeg kan en del om hvordan jeg fungerer. Og Autoimmun thyreoditt har jeg ikke. Derfor vet jeg lite om det.

Hvor stor dose har du begynt på? Jeg regner med at du ikke skal øke før du har vært inne og tatt blodprøver.
Det at du går til en endokrinolog som har latt deg prøve Armour, og som er interessert i ditt tilfelle, ser jeg på som veldig positivt. Jeg har ennå ikke snakket med en endokrinolog. Jeg synes absolutt at du skal ta blodprøver om 6-8 uker. Mine blodprøver ble helt "på bærtur" når jeg startet på Armour.

Sitat:

Ja, da har jeg fått svar på blodprøvene mine. FT4 9,9 (11-26) T3 4,5 (3,7-6,9) TSH 16 (0,4-5,5) Ut ifra T4 og TSH verdiene burde jeg ha symptomer på lavt stoffskifte. Men jeg er jo helt fin, bedre enn på årevis. Det interessante er at T3 ligger midt i normalområdet, og det er jo det som kroppen virkelig nyttegjør seg av.

(Dette skrev jeg 10/11-04)

Jeg har tatt nye blodprøver i slutten av januar. Men en melkepakke jeg kjøpte på vei hjem begynte å lekke, så papiret ble kastet...
Ihvertfall var TSH verdiene på vei nedover og FT4 på vei oppover, mens FT3 hadde gått noe ned, til 4. TSH og FT4 er såvidt innenfor normalverdiene. Interessant at jeg begynte å føle meg dårligere igjen rundt juletider. Men alt kan ikke skyldes stoffskiftet, det var stress og hardt arbeid også.
Jeg har økt dosen litt til, tar nå 135 mg Armour. 2 hele 1 grains tabletter og en kvart, fordelt slik: 1 3/4 tablett om morgenen, 1/2 om ettermiddagen.

Har altså brukt Armour siden tidlig i september og holder ennå på å øke for å finne "idealdosen". Og det kan ta tid. Det er ingen enkel og ukomplisert sak, dette stoffskiftet. Jeg har blitt advart mot er å øke dosen for mye i gangen. Synes jeg var ganske dristig som økte med 30 mg nå sist. Men tenkte jeg kunne prøve det og heller gå ned litt igjen.

Sitat:

Jeg har nylig byttet ut Levaxin med Armour i håp om at mine fysiske plager skal avta.Er det hensikstmessig å ta blodprøve om 6-8 uker,som jeg blir oppfordret til av endokrinologen min??Eller er dette for tidlig mtp kroppens tilvenning til det naturlige hormonet?

Ta imot alle blodprøvene du får tilbud om. Men kjenn etter hvordan kroppen din fungerer også. Se på dette som starten på tilvenning til en ny medisin, og vær tålmodig. Merete Lund
http://home.online.no/~meretlun/index.htm
som rådet meg til å begynne på Armour, har brukt år på å finne en dose som hun fungerer optimalt på.

Sitat:

Er det uheldig å gå på Armour ved Autoimmin Tyreoditt?Ifølge Atkins skal dette være tilfelle..??Min enokrinolog har aldri nevnt noe om dette, og det i viten om at jeg har AT..Noen som vet ka som stemmer?

Jeg skal sende en mail til Merete. Hun har Autoimmun thyreoiditt, og bruker Armour. Fortsett med Armourdosen endokrinologen har gitt deg.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat