Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-11, 11:26   #3
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Blogginnlegg på forskning.no

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det er en ting som er sikkert, og det er at folk blir veldig forvirret over alle de forskjellige kostholdsrådene. Det er mange som ikke vet hva de skal tro på snart, og det skjønner jeg godt.

Ja, det er mange som ikke vet hva de skal tro på. Vet om noen iallfall.

Jeg tenker at det blir langt enklere å navigere i "kostholdsjungelen" dersom man søker opp mer kvalitetssikret informasjon, og styrer langt unna det tabloide.

Det er jo ikke så rart at tabloide kostholdsråd ikke fungerer. Kroppene våre er komplekse.

Mange ender på enkle, tabloide regler av typen "kalori inn, kalori ut" fordi de ikke tenker på at ulike stoffer behandles forskjellig i kroppen. Vi er ikke forbrenningsmotorer. Fett behandles ulikt karbohydrat. For ikke å snakke om at det er forskjellige typer karbohydrater (glukose og fruktose behandles ulikt), og ulike typer fett.

Jeg ser ingen annen løsning enn å sette seg inn i kosthold, og ikke stole på media. Det hjelper ikke akkurat med "kostholdsguruer" som argumenter uten basis i fysiologi og evolusjonbiologi. Stemmer ikke kostholdsrådene overens med biologien, vel, så er det svært stor sjanse for at rådene er bullshit.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat