Tråd: hjelp!
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-02-11, 11:27   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Hanna Bekkevold, her.

Tusen takk for all hjelp!!
Jeg er 168cm høy og veier ca. 68kg, så har en BMI på 24. Er ikke spesielt overvektig, men har likevel litt for mye mageflesk etter min smak.
Den dietten jeg gikk på før var så forferdelig slitsom for jeg spiste 6 ganger for dagen, det samme hver dag, og alltid kald mat (ofte laget 3 dager i forveien). Jeg vet egentlig at jeg kunne klart det, men fikk ikke noe særlig støtte hjemme, så å være student og bruke en formue på mat fungerte ikke så veldig bra for meg, i tillegg til at foreldrene mine hele tiden skulle "ødelegge" og gjøre meg mindre motivert. Men nå har jeg hvertfall fått mamma med meg på denne livsstilen, så jeg håper dette blir å gå bedre enn forrige gang!

Jeg har litt dårlige nyheter til deg - det er IKKE sikkert du vil gå ned på et lavkarbokosthold når du er normalvektig... Fordelen med lavkarbo er helsemessige med jevnt blodsukker (fint om man ikke KAN spise hver 3 time), balansert hormonsystem, bedre helse, og økt fettforbrenning.
Du kan også risikere å gå OPP i vekt - fordi lavkarbo er vektregulerende og det er ikke sikkert at DU og din kropp har samme oppfatning av riktig vekt

Så - der var forventningene drept - er du så klar?

Du bør velge den en retning du ønsker å følge først. Dette for å unngå å gjøre feil - noe mange gjør i starten (jeg også gjorde feil i starten ).

Jeg anbefaler at du forsøker å finne en lavkarbo-retning du kan LEVE på i lengden, et som du holder vekta på over et par mnd. Så kan du evt justere litt på mengde og øke på trening for å se om kroppen din er interessert i å slippe fett. IKKE reduser kcal i starten - kroppen din trenger alt det fettet du gir den i starten for å lære seg å forbrenne fett! (typisk newbie-feil )

Men som jeg sa først - ikke forvent deg særlig vektnedgang siden du er normalvektig... da må du heller se på de andre fordelene et lavkarbo-kosthold kan gi deg. Og ikke heng deg opp i VEKTA - bruk målebånd - du kan nemlig gå ned i size uten at vekta går ned på lavkarbo.

Ønsker deg lykke til på ferden!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat