Vis enkelt innlegg
Gammel 19-03-15, 10:50   #14
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Når man reagerer på FODMAP-matvarer så er det fordi fruktsukkeret passerer tynntarmen uten å bli tatt opp (genetisk), bakteriefloraen i tykktarmen er ikke tilpasset å fordøye sukker så da startes det en gjæringsprosess (omtrent som et bryggeri). Observerbare plager er luftsmerter, luft og diare; de to FODMAP-erne jeg bor med reagerer først med å bli rastløs og urolig, og så kommer som regel magen etter.

I Norge diagnostiseres det som Fruktosemalabsorbsjon. Fastlegen vår hadde ikke hørt om den diagnosen før sønnen vår fikk den på barneklinikken. Diagnose stilles ved å ta pusteprøve (samme metode som med laktose): Drikker en mikstur med fruktose og sukkeralkohol, og så måles hydrogen i pusten hvert 30. minutt gjennom 3 timer. På Haukeland tar de testen både på barneklinikken og på gastro/hovedlaboratoriet.

Oj, visste ikke at det var noe man kunne diagnostiseres så direkte med. Jeg va gjennom all mulige slags blodprøver og gastroskopi, og da de ikke fant noe på det utenom reflux og stor sannsynlighet for laktoseintoleranse (som jeg allerede visste om, og tok hensyn til), så satte bare legen diagnosen IBS. Men, IBS og fruktosemalabsorbsjon er kanskje ikke det samme?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat