Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-16, 21:29   #2
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kosthold ved mye trening?

At vekten ikke rikker seg på en måned er frustrerende, det skjønner jeg godt, og jeg har vært der mange nok ganger selv.

Jeg er nok ikke helt i samme situasjon som deg, men jeg trener også en del, prøver å få til en times gåtur 7km/t eller 1 times sykkeltur 25km/t hver morgen før frokost, noe som teoretisk forbrenner 6-800 kalorier. Jeg aner ikke hva dagsinntaket mitt er, men det er nok nærmere 2000 kalorier.

Utfra det du skriver om aktivitetsnivå og kalorier inn så synes jeg at 1349 er i snaueste laget. Det er mulig at kaloriunderskuddet er så stort at kroppen rett og slett slår over i nødmodus og reduserer forbrenningen for å spare på det fettet den har. Det er tross alt den er programmert til, genetisk sett.

Jeg har trent jevnt i et halvt år og fulgt med på vekten min, men jeg kan ikke se at den går ned mer fordi om jeg i perioder trener mer. Heller motsatt. Det er i alle fall min erfaring.

Jeg tror det er viktig å finne balansepunktet der kaloriunderskuddet er stort nok til at du bruker egne fettreserver, men ikke så stort at kroppen setter inn mottiltak (les: struper forbrenningen).

Jeg ville kanskje ha økt kaloriinntaket litt, og lagt til litegranne karbohydrater jevnt over, eller hatt en kveld i uka, der du har litt mer karbo (litt ekstra frukt, en appelsin, melon, bær, eple... whatever), slik at du ender med 50-70g karbo akkurat den dagen.

Vi er alle forskjellige, og her må du bare prøve deg fram.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat