Vis enkelt innlegg
Gammel 28-11-10, 11:34   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Test av stekefett

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Hva er idiotisk med det sitatet? (har ikke lest artikkelen). Jeg vet at raffinert olje er usunt, men jeg har lest mange steder at en del kaldpresset olje og cocosa ikke skal brukes til steking siden de ikke tåler like høy temperatur som smør og steke-cocosa (mettet fett). Unntaket du tenker på er raps og olivenolje,kanskje? De tåler ganske høy temperatur.

Cocosa kan du fint bruke til steking fordi kokosolje tåler masse varme. Jeg ble fortalt på et foredrag av Bruce Fife at det til og med kan brukes til fritering.

Som du nevner, så kan kaldpresset olje av oliven og raps (også avocado-olje) brukes til steking på lave temperaturer. Kaldpressede oljer av valnøtt, linfrø og andre oljer som inneholder mye omega3 kan ikke brukes til steking fordi de ikke tåler varme.

Det idiotiske med utsagnet er jo at det ikke er noe bedre å bruke raffinerte oljer som allerede er ødelagt enn å ødelegge oljen selv ved å steke på for høy temperatur. Raffinert olje er ødelagt enten fordi de har brukt for høy temperatur ved produksjonen (varmpressing) eller fordi de er hydrogenisert (en kjemisk prosess hvor de tilfører hydrogenatomer for at oljen som da egentlig er råtten skal få lenger hylletid i butikkene).

Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat