Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-11, 19:25   #116
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbokosthold for små barn

Kjempebra diskusjon dette. Vi er to voksne som lever på lavkarbo iht definisjonen lavkarbo. Kona er mye mer striks enn jeg er. Jeg er på 50-150 karbs om dagen, hun er på 30-50.
Ungene spiser fritt av det vi har i huset. Nå er de oppfostret temmelig likt, men den ene elsker grønnsaker, frukt og typisk sunne alternativer. Den minste elsker is, sjokolade, nugatti og alt annet som er søtt. Siden sommer har vi lagt om til lavkarbo, men ikke for ungene. De spiser det de vil med unntak av søtsaker og godter. Men når det er sagt så får de jo gjerne kun lavkarbobrød, minimalt med poteter (siden vi ikke spiser poteter), lite ris, pasta osv til middag. De må spise det som blir servert.

Jeg tror unger ikke har vondt av lavkarbo, men heller ikke vondt av et "normalt kosthold" Kona som er utdannet helsesøster er jo forpliktet til å predikere statens helsetilsyn sitt kosthold overfor alle foreldre og barn. Ser at hun vrir seg i stolen noen ganger over dette, særlig nå hun konsulterer overvektige barn og overvektige foreldre som ikke er syke, men rett og slett spiser veldig usunt.

Unger har nå engang sin egen evne til å spise det de liker og det de blir presentert uavhengig av hva vi liker. Jeg tror det er viktig å se om de vokser, trives og ellers virker være aktive barn før man drastisk endrer kostholdet til lavkarbo. De bør spise det som blir servert på bordet og ellers finnes i huset og vi foreldre må kanskje svelge et par kameler mothårs ved å gi de mat vi selv ikke ville spist pga lavkarbokosthold. Poenget må være å få de til å spise noe....

Men ungene bør kanskje forholde seg til fete meieriprodukter istedetfor alle lettprodukter som finnes, samt spise mer "kontinentalt" til frokost og lunsj? Hos bestemor er det jo kun lettprodukter i alle varianter som gjelder og det liker ikke våre unger fordi de er vant til kremfløte, smør, fett, hel melk osv... så i den setting har vi kanskje sære unger..haha.

Jentene våre på hhv 9 og snart 13 er tynne, tildels undervektig ifølge percentilen hos helsesøster. men som hun sier, så lenge de vokser, er friske og aktive så lar vi det være med det uten å se veldig nøye på kostholdet enda. Men som dere skjønner så burde vel jentene våre lagt på seg noen kilo ekstra vil jeg tro. Tror personlig ikke det vil være behov for å legge om til lavkarbo før de blir definert som veldig overvektige. jenter i den alderen har jo en viss andel av "valpefett" har jeg sett og det er vel også normalt.

  Svar med sitat