Vis enkelt innlegg
Gammel 30-11-05, 11:03   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: "Bedre uten brød" - oppsummerings/skravletråd

Hvis du leser boken vil du nok tenke helt annerledes. Det finnes faktisk ingen seriøse vitenskapelige undersøkelser som kan påvise at mettet fett er skadelig, men det finnes mange som påviser at mettet fett er SUNT, alt er forklart i boka. Om det er sunt på sikt? Ja det vil jeg absolutt si, for menneskene levde på FETT og kjøtt (animalsk, med andre ord) helt til den siste istiden for 10.000 (?) år siden... Menneskene har altså levd slik i vel 2 millioner (?, husker tall litt dårlig) år, men bare i 10.000 år på kornvarer, og bare i ca 50 år har mettet fett vært "farlig". Før 50-tallet ble ikke mettet fett regnet som skadelig. Så det er vel et karbohydrat-basert kosthold man bør bekymre seg over på sikt. Jeg skjønner ikke tankegangen til ernæringsrådet... Ikke prøver de å bevise det de "preker" og ikke kan de tenke logisk...

Det mest logiske er jo at siden menneskene er genetisk tilpasset et kosthold med mye animalsk fett, så er det jo det som er best for oss! Men boka sier også at man ikke trenger å gå fra 300 gram karbo til 0 gram karbo, men ta det gradvis, og du kan spise opptil 72 gram karbo daglig, eldre bør ha enda mer til å begynne med.

For meg er det overhodet ikke ekstremt, men for en Lindberger som jo ikke tror mettet fett er sunt, så er det jo noe annet. Syns egentlig det er litt rart at Lindberg fraråder mettet fett når det ikke finnes dokumentasjon på at det faktisk er skadelig. Hjertet vårt trenger faktisk mettet fett for å holde seg friskt, står det i boka. Ikke rart det florerer med hjertesykdom, så redde folk er for mettet fett. Allikevel skylder de på fettet... :P

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat