Vis enkelt innlegg
Gammel 26-07-06, 15:54   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av BigDaddy

F.eks.: "net carbs" er vel et Atkins-begrep. Gjelder dette for Ketolysekuren også?

Net carbs er ikke et Atkins begrep. Det er også et EU-begrep...
I EU/EØS land er det som står som karber på næringsinnhold allerede fratrukket kostfiber - ergo er det altså netto karber. Smart !

Sitat:

Hadde jo vært fint å kunne spise en sånn Atkins-bar i ny og ne f.eks. Den inneholder jo masse carbs (ca 50 pr 100g) hvorav lite sukker og mye sukkeralkoholer (poly-xxx) hvis jeg husker riktig, derav 2 "net carbs" eller noe. I Ketolyse-boken er ikke sukkeralkoholer oppgitt blant de tillatte søtningsstoffene (aspartam, acesulfam etc).
Altså: hva er "reglene" her?

Når det gjelder karber fra sukkerarter, så skal disse telles med i karbe tallet, mens karber fra sukkeralkoholer skal trekkes fra. Sukkeralkoholer eller polyoler, er et fiber og kan trekkes fra. Dette må du trekke fra selv. Men noen ganger har produsenten gjort det for deg og det står net carb med store bokstaver foran på pakka. Aspartame etc er søtningsstoff (jeg forøvrig advarer sterkt mot) og er alltid tilsatt sammen med et sukkeralkohol/polyol. Det vanligste er Maltitol. Tåler du disse uten større mageproblemer (luftsmerter, diarre) er det bare å spise barene.men vær oppmerksom på at mange reagerer på søtstoff og sukkeralkoholer og opplever at det stagger vekttapet. Vær måteholden og prøv å lavære å venne deg til dem.

Sitat:

Hvis noen kan tipse meg hvor jeg får kjøpt "tillatte" søtningsmidler ville jeg også vært takknemlig (acesulfam K var vel det som hørtes best ut i boken?). Eneste de hadde på den lokale helsekosten var BjørkeSøt (Xylitol) og det kan jeg jo ikke bruke mye av hvis jeg har skjønt det riktig.

Anbefaler Stevia, Splenda eller Natreen som søtstoff uansett diett. Dette er de minst farlige som finnes på markedet i dag. Stevia må du kjøpe på netttet, de andre finner du i dagligvarebutikken, - som granulat/pulver og/eller som dråper. Søk her på forumet så finner du egne tråder som omhandler disse og andre.

Sitat:

Merker meg for øvrig at Atkins ikke anbefaler søtningsstoffer i induksjonsfasen. Ser ingen slike advarsler i Ketolyse-boken? Hadde jo vært godt med noe søtt snart

Ketolyse advarer ikke mot søtstoff i boka, men anbefaler allikevel at du er måteholden med søtstoff generelt. (se www.ketolyse.no )

Lykke til

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat