Vis enkelt innlegg
Gammel 02-12-11, 12:07   #71
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

Hei Yrla
du sier du at du har laget denne uten annet enn egg og salt? Altså uten Johannesbrødkjernemel? For da blir det en ganske vanlig omelett, og den vil da ikke kunne bli som denne kakebunnen her som har johannesbrødkjernemel. Uten Joh.mel ville den bli veldig mye mer flat.

Når johannesbrødkjernemelet piskes godt inn i en stiv eggemasse, så "låser" det massen i en fluffy form slik at den rekker og stivne og bli som bløtkakebunn når den stekes i ovnen, og det gjør at den tåler vekten av syltetøy eller annet fyll enten man bruker den som rullekake eller vanlig kakebunn. Når massen er riktig pisket skal man kunne ta bollen opp ned som man kan med ferdigpisket eggehvitte, uten at noe beveger seg

Johannesbrødkjernemelet gjør også at når eggedosisen er pisket - (først piske hvitte og så tilsette eggene, da blir eggedosisen meget fast)
- så faller den ikke sammen slik eggedosis alltid vil gjøre raskt.

Hvis Imse opplever at den faller VELDIG sammen kan det hende hvittene ikke var stive nok eller det kan også være andre årsaker. Men som sagt, falle sammen noe det vil den alltids gjøre.
Jeg har greid og få mine ganske tykke så har ikke opplevd noe stort problem.

Javel, den faller mindre sammen med dette melet. Fint å vite. Neida, det smaker ikke omelett uten annet enn egg. Det er det som er så gøyalt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat